5 tips om je AdWords campagnes relevant te houden (of te maken)

Search engine advertising (SEA) is een onlosmakelijk deel van een complete online marketing strategie. Het adverteren via zoekmachines laat je toe om op een relatief snelle manier je zichtbaarheid online vindbaarheid te verhogen. Zeker voor beginnende websites zijn de zoekmachine quick wins vaak de grootste drijfveer voor het opzetten van een AdWords campagne. Maar dat waar geld in wordt gepompt, moet gemanaged worden. En natuurlijk zo efficiënt mogelijk!

Google Adwords relevantieRelevantie is de ruggengraat van search engine advertsing. Het is de rode draad die telkens weer moet terugkomen bij elke actie die je onderneemt in je AdWords campagnes. Maar een groot deel adverteerders hebben het vaak moeilijk met het relevant houden van hun opgezette campagnes. En inderdaad, het irrelevantie-beestje kan via verschillende achterpoortjes stiekem in je campagnes sluipen… Gevolg: hogere kosten om dikwijls irrelevante bezoekers aan te trekken.

Een rendabele AdWords campagne staat of valt met de graad van relevantie. Hieronder 5 tips om je AdWords campagnes relevant te maken en houden!

1. Proactief van bij de opzet: Google’s Keyword Tool

Probeer de kans op irrelevante bezoekers al van het begin af aan te verminderen smoor irrelevante keywords in de kiem. Een AdWords campagne met een streepje voor op vlak van relevantie, is er een die in het begin al van start gaat met een collectie negatieven (keywords waar je NIET voor wilt verschijnen met je advertenties).

Google’s Keyword Tool is een onschatbare bron van inspiratie voor negatieven. Een slimme werkwijze is om je belangrijkste en meest algemene keywords in te geven met als match type ingesteld op “breed”. Zo krijg je de meeste zoekwoorden met een aanzienlijk zoekvolume die op een of andere manier zijn gerelateerd aan het ingegeven zoekwoord. Merk je daar vreemde suggesties op die niets hebben te maken met datgene waarvoor je adverteert, dan is dit zoekwoord zeker een negatief waard.

Negatieven kan je in AdWords makkelijk instellen onder het tabblad Keywords en dan naar onder scrollen tot je de kop “Negative keywords” ziet. Daar kan je keywords als negatief toevoegen en kiezen tussen verschillende match types.

Google Keyword Tool

2. Google Instant: snel even checken

Bij Google Instant kan je evenals je mosterd halen, als je op zoek bent naar goede negatieven. Geef zoals hierboven je belangrijkste keywords in in de Google zoekbalk in, zonder te bevestigen, en de zoekmachine schotelt je enkele populaire zoeksuggesties met een hoog zoekvolume voor. Zit daar iets irrelevant tussen? Inderdaad ja, weeral een negatief keyword rijker!

Google Instant

3. AdWords’ search terms: de belangrijkste bron

AdWords Search termsDe belangrijkste bron van je negatieve keywords, gaat waarschijnlijk AdWords’ search terms zijn. Hier vind je alle zoekopdrachten die mensen uitvoerden en vervolgens gerelateerd of gekoppeld werden aan een van de keywords waarop jij adverteert. Hier zie je dus letterlijk wat mensen zoeken alvorens geklikt te hebben op een van je advertenties… Informatie van onschatbare waarde dus! Volg deze search terms zeker op wekelijkse of tweewekelijkse basis op, want dit is bijvoorbeeld zo een van die ‘achterpoortjes’ waarover we het hadden.

Maar deze werkwijze kan je evengoed in de andere richting doortrekken… Omgekeerd kan je in de related search terms heel wat opportuniteiten vinden voor nieuwe keywords om op te adverteren. Interessant is dat je immers al op voorhand weet dat deze zoekopdrachten werkelijk gebruikt worden. In dat opzicht is het goed om ook actief op te adverteren op deze zoekopdrachten. Op die manier kan je in de zoekwoordenveiling van AdWords alles uit de kast halen en heb je perfecte controle over wat elk zoekwoord kost.

4. AdWords’ Keyword Opportunities

Een van AdWords’ ondergewaardeerde functionaliteiten zijn ongetwijfeld de Keyword Opportunities. Deze functionaliteit stelt je een aantal keyword suggesties voor, rekening houdende met je beschikbare budget. Je vindt de keyword suggesties overzichtelijk gegroepeerd per campagne en advertentiegroep. Neem zeker eens de tijd om op periodieke basis door deze suggesties te gaan, je vindt er mogelijk pareltjes van keywords tussen!

Je vindt deze handige functionaliteit terug onder het tabblad “Opportunities” in de hoofdnavigatiebalk van je AdWords interface.

5. Google Analytics: vinger aan de pols

Google AnalyticsGoogle Analytics is je leidraad als het op website optimalisatie neer komt. Ook op vlak van AdWords biedt Analytics nog een heleboel bruikbare metrics aan, die in AdWords niet aan bod komen. Wat betreft de relevantie voor je AdWords campagnes, kan je in Analytics eigenlijk vrij eenvoudig te werk gaan. Beschouw de bounce rate als relevantiemaatstaf voor je campagnes. Kijk dus naar de bounce rate per campagne, gewogen op het aantal klikken natuurlijk. In principe stel je jezelf dan de vraag: “hoeveel mensen hebben mijn website onmiddelijk verlaten, na geklikt te hebben op een van mijn advertenties?”

Deze werkwijze kan je steeds vernauwen tot op keyword niveau, om zo problematische dwarsliggers te spotten. Daarnaast is het aangeraden om ook de Matched Search Queries er bij te nemen. Dit zijn in principe de gekoppelde search terms van hierboven. Handig is om een algemeen zicht hierop te hebben en om bij merkwaardige vaststellingen, de secundaire dimensie “Campaign” of zelfs “Ad Group” toe te voegen om de herkomst van de search query te achterhalen.

Executive Summary

Houd je AdWords campagnes relevant
Ontdek 5 handige tips om de relevantiegraad van je AdWords campagnes op peil te houden!

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *