3 tips om je Google Adwords te automatiseren

adwords-automatiseren

Een succesvolle Adwords-campagne moet je continu evalueren, analyseren en optimaliseren. Alleen is je Adwords-campagnes manueel optimaliseren vaak een tijdrovende job. Gelukkig kan het ook automatisch. Slecht presterende zoekwoorden pauzeren, je CPC van goede keywords verhogen, of een mail ontvangen wanneer je dagbudget bijna uitgeput is: het zijn maar enkele van de mogelijke Adwords-automatiseringen.

Hoe werkt het?

In Adwords kan je rules aanmaken die bepaalde processen en acties automatiseren. Wat je met deze rules zoal kunt beïnvloeden? Je advertentie, maar ook de status, het budget, de CPC en zoekwoorden. Campagnes optimaliseren gaat een pak sneller dankzij de rules die je instelt. En nu is er goed nieuws, want Google heeft de mogelijkheden net uitgebreid met drie nieuwe automatiseringsprocessen.

Google heeft drie nieuwe automatiseringsprocessen ingevoerd

Click to tweet!

Rule 1: Custom Columns

Handig voor: Het opvolgen van verschillende types conversies.

Vroeger: Conversies opvolgen door gebruik te maken van segmentering. Nadeel? Alle mogelijke conversies worden getoond, waardoor je naast de te evalueren conversie, veel overbodige info krijgt.

Nu: Dit probleem wordt nu opgelost met de introductie van custom columns. Met deze functie kan je eenvoudig een nieuwe kolom creëren die enkel de data bevat over een specifieke variabele of conversie. Zo krijg je doelgerichte informatie te zien. Het voordeel is dat je de variabelen weergegeven in deze kolommen, ook kan linken aan rules. Indien je variabele een bepaalde waarde bereikt, kan je de advertentie of het zoekwoord pauzeren, de CPC aanpassen of het budget aanpassen.

segmentering adwords

 

custom column - Adwords

 

Rule 2: Adwords Script

Handig voor: Biedstrategieën

Vroeger: Elk zoekwoord en elke advertientiegroep individueel evalueren om vervolgens manueel een biedstrategie toe te wijzen.

Nu: Via Adwords Scripts worden biedstrategieën automatisch toegewezen aan advertentiegroepen. Zo kan je automatisch een biedstrategie over alle advertentiegroepen laten lopen.

Rule 3: Geavanceerde API’s

Handig voor: connecteren van verschillende programma’s en tools

Hoe gebruiken? Via API’s kan je connecties leggen met andere programma’s en tools zoals Google Analytics, YouTube, BigQuery, Google Calendar en Google Tasks. Je kunt een API integreren die voorspellingen maakt op basis van BigQuery, zodat je bijvoorbeeld kunt voorspellen welke zoekwoorden goed of minder goed zullen scoren. Handig toch? Via Google Calendar kan je een Adwords-campagne automatisch laten lopen bij aanvang van een bepaalde promotie. Je merkt het: de toepassingen zijn talrijk. Ga dus aan de slag met je Adwords-campagne en optimaliseer ze(met een minimale inspanning).

Executive Summary

Een succesvolle Adwords-campagne moet je continu evalueren, analyseren en optimaliseren. Dit is echter een uiterst tijdrovend karwei. Ontdek hier hoe je standaardacties en -processen kan automatiseren, en bespaar tijd met onze 3 essentiële tips.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *