10 recente aanpassingen Google Search algoritme onthuld

Matt Cutts heeft vandaag een klein tipje van de ‘Google Search algoritmesluier’ gelicht op de officiële Google blog. Zo gaf hij 10 recente verandering aan het Google Search algoritme prijs, waaronder de Freshness update waar we het onlangs nog over hadden.

Vooraleer je in sneltempo veranderingen gaat implementeren op je website, moet je volgens Matt wel weten dat het algoritme regelmatig verandert en dat er jaarlijks maar liefst een 500-tal ‘tweaks’ gebeurt aan het algoritme. Bovendien werden deze updates prijsgegeven omdat ze minder bespeelbaar zouden zijn door webmasters.

Aanpassingen aan het Google Search algoritme

Relevante snippets & page titles

De snippet in de zoekresultaten is van vrij groot belang voor een website. Indien deze goed, en dus relevant, opgesteld is ten opzichte van de zoekterm, dan vergroot de kans dat er op dat zoekresultaat geklikt wordt. Logisch… Relevantie is dan ook van groot belang van Google. Daarom stelt Google in bepaalde gevallen ook zelf de snippet en pagina titel samen, in plaats van datgene te gebruiken dat website beheerders ingeven in de description en title meta tags. Uiteraard wordt de manier waarop Google snippets en pagina titels opstelt dan ook regelmatig aangepast, zoals ook nu het geval blijkt te zijn:

  • Snippets met meer pagina content en minder header/menu content
  • Betere pagina titels in zoekresultaten door minder de nadruk te leggen op boilerplate links met gedupliceerde content
  • Uitgebreide rich snippets voor applicaties

Dit wilt zeggen dat snippets nog relevanter worden voor de gebruikers. Door de structuur van een pagina te analyseren, kan Google nu tekst selecteren vanuit de gehele content op de pagina, in tegenstelling tot enkel die content uit de header of een menu. Daarnaast worden ook de pagina titels relevanter en worden de snippets voor applicaties uitgebreid met meer relevante info zoals reviews en prijzen. Een goed gebruik van relevante keywords wordt zo mogelijk nog belangrijker om een goede titel en snippet te kunnen bouwen.

Originele, relevante én verse content…

  • Versere, meer recente resultaten
  • Verfijning van het detecteren van officiële pagina’s
  • Verfijning van ‘date-restricted’ zoektermen

Naast relevantie is ook de kwaliteit van de content zelf van groot belang voor Google. Naast de Freshness update, die we onlangs besproken hebben en een impact zou hebben op maar liefst 35% van alle zoekopdrachten, wordt er ook meer aandacht besteed aan de wijze waarop bepaald wordt welke pagina’s officieel zijn. Op die manier scoren officiële sites hoger in Google en krijgt de gebruiker dus ook betere en relevantere zoekresultaten.

Eén van de zoekmogelijkheden in Google bestaat uit het zoeken op ‘aangepaste periode’ en ook die zoekresultaten werden verbeterd dankzij de Freshness update. Nu krijgen gebruikers de meest relevante zoekresultaten ten opzichte van de specifieke periode te zien.

… In alle talen

  • Het vertalen van Engelstalige content in de zoekresultaten in talen waarin weinig web content beschikbaar is
  • Verfijning van auto-complete voorspellingen in het Russisch

Google probeert natuurlijk al haar gebruikers de beste zoekervaring en -mogelijkheden te bieden. Daarom worden nu ook relevante Engelstalige pagina’s voor zoektermen in talen waarin gelimiteerde web content beschikbaar is, vertaald in de plaatselijke taal en worden de vertaalde titels onder de Engelse titels weergegeven in de zoekresultaten. Tenzij je een web shop of site hebt met content in het Afrikaans, Maleis, Slovaaks, Swahili, Hindi, Noors, Servisch, Catalaans, Maltees, Macedonisch, Albanees, Sloveens, Welsh of Ijslands, heb je aan deze aanpassing uiteraard niet veel.

Of heb je toevallig een site met Russische content of een klant die op de Russische markt actief is? Dan heb je misschien wel iets aan de laatste update, namelijk het trachten te verfijnen van de voorspellingen die Google auto-complete in het Russisch maakt door kortere voorspellingen te maken zoals nu ook al in het Engels en Nederlands gebeurd.

Oh ja, ook de voorspellingen voor IME zoektermen (zoektermen die niet-Latijnse tekens bevatten) werden verbeterd.

Google Image Search

  • Signaal gerelateerd aan afbeeldingen met verwijzingen vanuit meerdere web documenten verdwijnt

Ook met afbeeldingen kan je goed scoren en gevonden worden in Google indien je de juiste keywords gebruikt. Maar in dit geval ga je niet veel hebben aan de laatste ‘onthulling’. Een bepaald signaal in Google Image Search dat te maken had met afbeeldingen die verwijzingen vanuit meerdere documenten op het web hebben, is niet langer van tel.

Conclusie

De onthullingen qua snippets en pagina titels zijn toch vrij interessant en zouden je toch moeten aanzetten om onder andere op een consistente wijze de meest relevante keywords te gebruiken voor je specifieke doelgroep. Uiteraard is ook een goede content marketing strategie van groot belang om regelmatig originele en verse content te creëren, gericht op je beoogde publiek en verspreid via verschillende (social media) kanalen. Op die manier vergroot je de zichtbaarheid van je boodschap op zoveel mogelijk plaatsen.

Aan de andere kant zijn de aanpassingen wat betreft de bovenstaande talen niet zo relevant voor site beheerders met Nederlandstalige content.

Toch leuk van Matt Cutts om ons een kijkje binnenin het Google Search algoritme te geven en hopelijk wordt dit een goede traditie…

Google-Search-Algoritme-aanpassingen


Executive Summary

Wat? Matt Cutts verklapt een klein beetje hoe het Google Search algoritme werkt
En? Sommige van de verklapte updates zijn interessant, andere slechts in bepaalde gevallen…

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *