Deel me, like me, geef me je reactie… Hoe Facebook engagement verhogen?

facebook engagement

Beeld je Charlie Sheen in op een mindere dag. Geen fraai zicht. Maar voor je meewarig het hoofd schudt: Facebook is zo mogelijk nóg onvoorspelbaarder. Zo werd er begin deze maand een nieuw algoritme aangekondigd dat meer belang toekent aan de updates van vrienden en familie. Waarop de onfortuinlijke Facebookbeheerder pc-waarts gestuurd werd met het magere advies dat hij maar posts moest fabriceren die mensen ook effectief willen delen. Omdat wij marketeersgemak hoger in het vaandel dragen (en misschien ook wel omdat wij niet zoveel gewicht in de schaal leggen als de sociale media-gigant): ziehier onze tips voor meer Facebook engagement.

Dit doet mensen delen

Nu ‘user-generated content’ en gedeelde berichten aan belang winnen, is het belangrijker dan ooit om inzicht te krijgen in de gewoontes van de gemiddelde Facebookgebruiker. Waarom delen mensen dingen? En hoe kan het antwoord op die vraag je helpen de juiste content te creëren?

We halen het schijfdiagram van Fraclt er even bij. Dit marketingbureau vroeg meer dan 2.000 mensen naar hun redenen om een link van een website op hun tijdlijn te delen of om op de ‘Vind-ik-leuk’-knop te drukken.

FB engagement verhogen

1.     Versier de vrienden

De eerste conclusie is dat je content maar beter in de ‘Entertain’-categorie kan zitten. Hieronder verstaan we toffe, schattige, grappige of inspirerende video’s, artikels, foto’s en memes, of andere licht verteerbare berichten die Facebookgebruikers een goed gevoel geven. Maar tenzij je kattenspullen of cocktails aan de man brengt, is dit niet de meest voor de hand liggende optie.

Het ideale publiek is niet enkel jouw doelgroep, maar ook hun netwerk.

Click to tweet!

Een inzicht waar je als marketeer wél iets mee kan om Facebook engagement te verhogen, zelfs al is je product niet bijster entertainend: merk op dat ‘my friends’ in alle Fractl-categorieën terugkomt. Wat dit betekent? Gebruikers delen dingen om in contact te komen of blijven met hun vrienden, niet met jouw bedrijf. Beperk je in je Facebookcampagnes dan ook niet tot content die nuttig is voor je lezers, maar lanceer informatie waarmee je lezers iemand anders van dienst kunnen zijn. Het ideale publiek is dus niet enkel jouw doelgroep, maar ook hun netwerk. Vrienden van gebruikers zijn ook jouw vrienden.

Bovendien kun je niet achteroverleunen zodra je content online staat. De meeste Facebookgebruikers willen als behulpzaam aanzien worden wanneer ze iets delen, en hopen dat anderen vinden dat ze hiermee echt iets bijdragen. Je kunt zelf ook voor die erkenning zorgen door simpelweg op de gedeelde post te reageren of hem te liken.

Niemand gaat zijn kostbare reputatie op de helling zetten voor een bedrijf.

Click to tweet!

2.     Vertrouwen opbouwen

De grootte van de rode spie uit het Fraclt-diagram wijst er verder op dat zelfexpressie een belangrijke motivatie is om iets te delen. Maar liefst 62% van de ondervraagden gaf toe dat ze geen berichten of sites zouden delen waarmee ze een slecht figuur slaan tegenover hun vrienden. Dit wil zeggen dat je Facebook-campagne het wel kan schudden als jouw boodschap niet voldoende vertrouwen of gezag uitstraalt. Niemand gaat zijn kostbare reputatie op de helling zetten voor een bedrijf. Met andere woorden: je bouwt als merk maar beter voldoende geloofwaardigheid op.

3.     Gericht en grappig, graag

Je Facebook-content wordt meteen een pak interessanter om te delen als hij kort en to-the-point is. Wat is het nut van je bericht? Als je zelf al moeite hebt om dit te herleiden tot een duidelijk en actiegericht doel, dan is de kans groot dat je te veel tegelijk probeert te vertellen en de dingen te ingewikkeld maakt voor je lezers.

Daarnaast kun je tussen de enorme stortvloed aan content alleen maar opvallen door je gevoel voor humor niet tussen je laptoptoetsen te verliezen. Een menselijke en authentieke toon aanslaan is een must, want gebruikers zijn sneller geneigd om content te delen die hun emoties aanspreekt (het gelige spietje in de Fraclt-schuif) of hen doet lachen. Vind-ik-leuks en shares zijn daarom vooral weggelegd voor content die gevoelens zoals geluk, verbazing of verontwaardiging oproept.

De betalende snelweg

Promoted posts versus Facebook ads

Naast het organische pad kun je ook de betalende snelweg nemen. Afrit 1 leidt richting Facebook ads, die los van je bedrijfspagina staan. Deze berichten die in de rechterbalk of in je tijdlijn verschijnen, worden vaak als ‘spammy’ ervaren. Bovendien zijn ze vooral geschikt om merkbekendheid te generen, maar zorgen ze niet voor meer Facebook engagement. Dat laatste bereik je eerder door de berichten op je pagina promoten. Zo’n promoted posts worden niet alleen getoond aan mensen die je pagina leuk vinden, maar ook aan doelgroepen die je netjes kunt instellen.

Publiceer je promoted posts eerder in de newsfeed dan in de rechterkolom.

Click to tweet!

Hoewel je simpelweg vanuit de posts zelf kan vertrekken om ze te promoten (de knop ‘Bericht promoten’ doet wat-ie belooft), is het beter om in je advertentie-account een campagne aan te maken die je bijvoorbeeld ‘Promoted posts’ noemt. Terwijl je een wirwar aan campagnes creëert door rechtstreeks via je Facebookpagina te promoten – elk bericht wordt dan immers een aparte campagne – bewaar je het overzicht met zo’n overkoepelende ‘Promoted posts’-campagne, waar alle relevante berichten als advertentieset onder hangen. Op dit niveau kun je je doelgroep heel gericht instellen. Als je bijvoorbeeld Golden Retrievers verkoopt, kun je mensen aanspreken die pagina’s over dit ras leuk vinden, maar je kunt ook inspelen op het feit dat dit de perfect gezinshond is. Dan richt je je bijvoorbeeld op Facebookgebruikers die honden leuk vinden (er bestaat vast een ‘Dog Lovers Society’-pagina) en vernauw je die groep verder tot mensen met kinderen tussen, pakweg, 8 en 13 jaar.

Promoted posts: subtiliteit is de sleutel tot succes

Dan moet je enkel nog kiezen wanneer je je bericht wil tonen (een nachtclub heeft er bijvoorbeeld wel baat bij om na 12u ’s nachts nog te verschijnen, maar hondenliefhebbers-met-kinderen zijn dan niet meer zo bezig met de aankoop van een nieuw huisdier) en waar. Onze tip: kies eerder voor de newsfeed dan de rechterkolom. Terwijl je bij de eerste optie subtiel onder de aandacht komt terwijl mensen scrollen, blijft je post bij optie twee de hele tijd staan, wat olie op het irritatievuur gooit. Tot slot maak je er ook het best een gewoonte van om een UTM-code toe te voegen, zodat je het verkeer vanuit je post naar je pagina kunt meten. De hoeveelheid bezoekers, maar ook de duur van hun bezoek en de ‘bounce rate’ kun je op die manier achterhalen.

 

Executive Summary

Waarom delen Facebookgebruikers berichten? En hoe kan het antwoord op die vraag je helpen om de juiste content te creëren? Ontdek het hier.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *