10.12.2013 - Social

Wordt betalen voor je Facebook-pagina stilaan onvermijdelijk?

Door aanpassingen van Facebook verkleint het organische bereik van de posts van je pagina steeds meer. Nu geeft ook Facebook zelf toe dat betalen binnenkort nodig zal zijn om ervoor te zorgen dat je updates je fans wel degelijk bereiken.

Minder organisch bereik voor pagina’s

Een Facebook-pagina voor je merk of bedrijf was lange tijd een populaire, effectieve en goedkope manier om mensen aan je merk te binden door je fans regelmatig te voorzien van updates omtrent je merk. Maar daar komt nu stilaan verandering in. Het was al lang merkbaar dat posts afkomstig van pagina’s steeds minder organisch bereik in het nieuwsoverzicht van hun volgers kregen. Nu wordt deze trend ook bevestigd door Facebook.

Een strenge selectie in Facebook content

In een update op de officiële blog van Facebook for business gaat Facebook dieper in op de afname van de organische distributie van posts door pagina’s. Doordat er steeds meer content op Facebook gepost wordt, moet Facebook steeds strenger selecteren in datgene wat uiteindelijk getoond wordt aan de gebruikers. Zonder selectie zou elke gebruikers immers gemiddeld 1.500 posts per dag te zien krijgen, wat uiteraard veel te veel is. Volgens de officiële versie wil Facebook de kwaliteit van het sociale netwerk hoog houden, en dat doen ze door een strenge selectie te maken. Het wordt dus steeds moeilijker voor pagina’s om gezien te worden omdat het organische bereik afneemt. Omdat de competitie nog steeds toeneemt, zal voor de meeste pagina’s het organische bereik ook nog meer blijven afnemen.

De oplossing: betalende advertenties op Facebook

De oplossing voor dit probleem? Betalen voor Facebook advertenties. Volgens Facebook is het promoten van je pagina en boodschap via betalende advertenties de meest effectieve manier om je bestaande fans te bereiken en nieuwe fans te winnen. Dat is natuurlijk slecht nieuws voor marketeers, voor wie Facebook dus niet echt een gratis platform meer zal zijn in de toekomst. Mogelijk worden door deze aanpassing van Facebook meer bedrijven naar Twitter gedreven. Dat sociale netwerk verklaarde immers expliciet om nooit te filteren en steeds elke tweet te tonen aan alle volgers.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans