Nieuwe targetingoptie in Facebook: custom audiences

Facebook custom audiencesSinds kort is het mogelijk om je Facebook campagnes te richten op vooraf ingestelde ‘custom audiences’, waardoor alleen de opgegeven personen je advertenties te zien krijgen. Op die manier wordt het mogelijk je Facebook campagnes nog meer te targeten en beter af te stemmen op een zeer specifieke doelgroep.

Wat zijn custom audiences?

Custom audiences zijn bedoeld om je Facebook campagnes te richten op heel specifieke personen. De juiste doelgroep kan je afbakenen door de e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s te uploaden van de personen die je als doelgroep wil instellen.

Net zoals bij de andere advertentiemogelijkheden van Facebook, mag het geschatte bereik van de doelgroep ook hier niet minder dan 20 personen zijn. Individueel targeten is dus niet mogelijk.

Custom Audiences creëerenHoe maak je custom audiences?

De custom audiences kan je enkel aanmaken via de Power Editor van Facebook of via API partners zoals Ad Parlor en Buddy Media.

Om een custom audience aan te maken, dien je eerst de gebruikersvoorwaarden goed te keuren. Daarna creëer je een audience segment door één van de targetingopties te kiezen en upload je een lijst met de e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s van de gewenste doelgroep in een TXT of CSV bestand.

Eens deze lijst geüpload  is, vergelijkt Facebook deze gegevens met de gegevens in de eigen databank. Alleen de gegevens die overeenkomen met Facebook data worden effectief gebruikt in je custom audience. Daarna kan je advertenties aanmaken en je custom audience als doelpubliek selecteren.

Facebook kan trouwens nooit zelf je lijst met telefoonnumers, e-mailadressen of Facebook ID’s raadplegen. De gegevens worden namelijk via Power Editor met een hashvingerafdruk opgeslagen en alleen de gegevens met hashvingeradruk worden naar de servers van Facebook verzonden.

Custom audiences vooral geschikt voor B2C

Custom audiences zijn uitermate geschikt om Facebook campagnes te gebruiken voor B2C doeleinden. Custom audiences zijn namelijk gebaseerd op de Facebook gegevens van de klanten en die gebruiken meestal hun persoonlijk e-mailadres en telefoonnummer.

Bovendien kan je via custom audiences je campagnes specifiek richten op de mensen die bijvoorbeeld al iets gekocht hebben of de nieuwsbrief reeds ontvangen. Zij zijn immers meer geneigd om je pagina te liken. Je kan custom audiences tevens gebruiken om vergelijkbare diensten of producten te promoten. Doordat je jouw klanten zeer gericht kan bereiken, kan je je campagnes nog doeltreffender maken.

Executive Summary

Target je Facebook campagnes via custom audiences op specifieke personen
Op die manier kan je zeer gerichte campagnes maken die uitermate geschikt zijn voor B2C doeleinden!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *