De nieuwe Facebook features: heeft Zuckerberg grootse plannen?

de nieuwe facebook features

Het gevecht tussen Google+ en Facebook is ondertussen al geëvolueerd tot een oorlog. Gisteren nog stelde Google zijn eigen sociaal platform, Google+, open voor het grote publiek. Als reactie daarop introduceerde Facebook enkele nieuwe features die bedoeld zijn om het sociale netwerk nog persoonlijker te maken.

De nieuwe Facebook features

Vorige week konden we al twee nieuwe Facebook features ontdekken: Friend Lists en de Subscribe button. De Friend lists zijn eigenlijk een beetje de tegenhanger van de Google+ Circles en laten je toe om gemakkelijk een status update te plaatsen voor een specifieke groep, bijvoorbeeld je vrienden of collega’s. De Subscribe button spreekt voor zich; je inschrijven voor de feed van een vriend, bedrijf, product … met de optie om alle of de meeste updates te tonen of enkel de belangrijkste.

facebook subscribe

Gisteren introduceerde Facebook nog twee andere features om de concurrentie met Google+ nog verder aan te gaan: de Facebook Ticker en Facebook verslagen. De ticker heeft iets weg van Twitter en laat real time berichten zien van je vrienden. Op die manier hoef je dus geen afspraak meer te missen doordat de Facebook update pas enkele uren later in je feed terecht komt.  De Facebook verslagen zijn visueel waarschijnlijk de meest ingrijpende feature van de nieuwe Facebook lay-out. Deze feature berekent welke updates voor jou het relevantst zijn en plaatst ze bovenaan in je feed. Ook getagde foto’s zijn nu in het groot uitgelicht in plaats van de gebruikelijke thumbnails.

Facebook ziet het groots op de F8 conferentie

Volgens een recent artikel op Mashable heeft Facebook grote plannen. De auteur van het artikel beweert dat Facebook de “emotionele relatie” met het sociaal platform nog verder wil versterken. De verbeteringen zouden zelfs zo ver gaan dat “bijna alles in je leven verbeterd zal worden door je Facebook connecties”.

Wat deze veranderingen precies inhouden mag jammer genoeg nog niet vrijgegeven worden. Het mag echter wel duidelijk wezen dat Mark Zuckerberg de Google+ bui al ziet hangen. In juli telde Google’s platform al bijna 20 miljoen gebruikers, een getal dat enkel maar zal stijgen met de publieke opening. Twintig miljoen is natuurlijk een peulschil vergeleken met de 750 miljoen gebruikers van Facebook, toch beschouwt Zuckerberg Google+ al als concurrent, zeker nu ook search werd geïntegreerd in het nieuwe sociaal platform.

Wat denk jij dat Mark Zuckerberg gaat introduceren? En wat verkies jij, Facebook of Google+?

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *