“Niemand gelooft merken op Facebook”

“Niemand gelooft merken op Facebook”. Dat is de merkwaardige conclusie van een onderzoek van InSites Consulting, waarbij meer dan 4.000 jongeren werden bevraagd in 16 landen. Van de Belgische jongeren tussen de 15 en de 25 jaar oud geeft slechts 1 op 100 aan dat ze de Facebook pagina van een merk als een geloofwaardige bron van informatie beschouwen. We zijn daarmee nog strenger dan de Nederlanders, maar ook daar ligt de geloofwaardigheid van de Facebook pagina’s van merken bij jongeren erg laag. Blogposts en posts op internetfora beschouwt men wel als betrouwbaar.

Facebook geloofwaardigheid

Facebook wordt verkeerd ingezet

Is de tijd die je steekt in je Facebook pagina dan een verspilling van tijd en geld? Neen, absoluut niet. Het is een kwestie van je Facebook pagina op de goede manier in te zetten, en net daar wringt het schoentje bij veel bedrijven. Veel bedrijven beschouwen Facebook als een kanaal waar ze eenvoudigweg hun reclames en commerciële boodschappen kunnen dumpen. Vaak is er geen oog voor andere boeiende content, en van een poging doen tot het voeren van een conversatie is in de meeste gevallen al helemaal geen sprake. Joeri Van den Bergh van InSites Consulting legt uit: “Dit onderzoek is vooral een goede illustratie van hoe deze generatie zich erg bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven het woord net aan deze groepen laten.”

Sociaal moet dus ook echt sociaal zijn

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren enorm veel belang hechten aan de mening van vrienden, aan wat gewone consumenten op fora en op blogs schrijven, en aan de mening van andere merkgebruikers. Waar jongeren veel minder belang aan hechten om een merk of product te beoordelen, is de informatie en de reclame die het bedrijf zelf verspreidt. Een succesvolle Facebook pagina opbouwen, dat kan je pas als je je hier als bedrijf 100% bewust van bent. De mening van anderen is uitermate belangrijk, en je moet jongeren dus de mogelijkheid geven om hun mening te geven op je Facebook pagina. De mogelijkheid om comments op je Facebook pagina te posten uitschakelen, is werkelijk uit den boze: in plaats van zelf je Facebook pagina op te vullen met commerciële boodschappen, moet je een open dialoog mogelijk maken. Sociaal moet dus ook echt sociaal zijn.

Je kan die conversatie trouwens wel enigszins sturen. Dat doe je door op te zoek gaan naar interessante content, en die te delen met je Facebook fans. Dan hebben we het niet over commerciële boodschappen, maar dan hebben we het over bijvoorbeeld een blogpost, een krantenartikel of een Youtube filmpje dat op de een of andere manier met je sector en/of merk te maken heeft. Jongeren zullen dit soort content veel sneller liken, becommentariëren en delen dan dat ze dat met een commerciële boodschap doen. Zorg op je Facebook pagina dus voor een evenwichtige verdeling van commerciële boodschappen en van andere, boeiende content. Alleen zo maak je een dialoog mogelijk en bouw je een succesvolle Facebook pagina uit.

Zo moet het niet

Er zijn tal van voorbeelden van slechte bedrijfspagina’s en vervelende status updates van bedrijven, die de geloofwaardigheid van bedrijfspagina’s op Facebook doen kelderen. De ‘Condescending Corporate Brand Page‘ verzamelt ze, en vormt op die manier een mooi voorbeeld van hoe het vooral niet moet.

Condescending corporate brand page

Executive Summary

Niemand gelooft merken op Facebook
Volgens een onderzoek van InSites Consulting gelooft bijna niemand merken op Facebook. Zijn de Facebook pagina’s dan een verspilling van tijd en geld?

2 Comments

  1. En telkens vraag ik me dan één enkel ding weer af: hoeveel onderzoeken zullen hieraan nog ‘verspild’ worden? Het betreft hier immers eenvoudig boerenverstand. Wie onthouden we na een avond uitgaan of na een receptie? De hulpvaardige, de grappige of de interessante/in-ons-geïnteresseerde, of een combinatie van deze drie. En warempel, laat dat nou net die kenmerken zijn die bedrijven er bij zichzelf maar niet willen/kunnen inkrijgen….

  2. YantoM

    7 months ago

    Je hebt helemaal gelijk Laurens. Bedrijven zouden zich vaker als ‘mens’ moeten opstellen in plaats van zich als bedrijf op te stellen. Er zijn zeker bedrijven die dit wel goed doen, maar helaas zijn er ook heel wat bedrijven bij wie dit er inderdaad maar niet in wil.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *