Moeten marketeers zich zorgen maken over de dalende populariteit van Facebook bij tieners?

De CFO van Facebook, David Ebersman, gaf vorige week voor het eerst openlijk toe dat tieners steeds minder gebruikmaken van de sociale netwerksite. Het aandeel van Facebook kelderde spectaculair na die uitspraak, maar moeten marketeers zich nu echt zorgen beginnen maken?

facebook-300x200‘Tijdloze karakter’ van Facebook

Het antwoord is: “Nee, voorlopig niet.”

Facebookexperts wisten al langer dat de rek er al een tijd uit was, ook al wordt het dan nu pas officieel bevestigd. Vooral tieners nemen steeds meer hun toevlucht naar andere sociale media, zoals Snapchat, WhatsApp, Pinterest en Instagram (wat trouwens in handen is van Facebook). Waarom? Omdat tieners het niet zo begrepen hebben op de grootschaligheid en het ‘tijdloze’ karakter van Facebook. Twaalf-, dertienjarigen verkiezen Snapchat omdat die niet meteen alles prijsgeven over hun identiteit. Jongeren willen zich vooral vrij kunnen bewegen op sociale media die zeer tijdelijke data verspreiden. Ze delen geen ‘grote levensmomenten’ op sociale media, maar willen graag dat hun vrienden de foto’s van dat leuke feestje van het voorbije weekend kunnen bekijken.

Facebook niet op tieners gericht

Trendwatchers menen dat die trend het karakter van de meeste tieners weerspiegelt. Ze hebben zich nog niet gesetteld en zijn nog volop op zoek naar hun eigen identiteit. Facebook is, met zijn uitgebreide profielinformatie, als netwerksite té onthullend.

Waarom moeten marketeers zich dan toch geen zorgen maken over de dalende populariteit van Facebook bij tieners? Facebook heeft zich nooit in de eerste plaats op tieners gericht. Wie de film ‘The Social Network’ gezien heeft, weet dat Facebook ontstaan is als een platform voor studenten. En dat is het in wezen nog steeds. Studenten – maar ook volwassenen – gebruiken het om te weten naar welk feestje ze zullen gaan, om contact te houden met vrienden en om nieuwe vrienden te maken. Tieners hebben Facebook daar simpelweg niet voor nodig. Hun wereld is nog relatief klein. Hun contacten beperken zich tot de school en de jeugdbeweging. Marketeers die zich specifiek willen richten op tieners houden er dus het best rekening mee dat hun doelgroep zich op andere sociale netwerksites bevindt dan Facebook.

Facebook en Instagram

Het blijkt nu ook steeds meer hoe verstandig het was van Facebook om Instagram over te kopen. Qua populariteit zit het daar nog wel snor. Als Facebook haar overnamebeleid slim blijft aanpakken kan het nog jaren profiteren van een mooie groei.

Executive Summary

Het antwoord op die vraag is: “Nee, voorlopig niet.”
Facebook zal zich wel moeten bezinnen over de rol die ze wil spelen voor tieners in de toekomst.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *