Mark Zuckerberg verkoopt zijn Facebook aandelen (nog) niet

In een mededeling aan de beursautoriteiten heeft Marck Zuckerberg, de oprichter en drijvende kracht achter Facebook, een duidelijk statement gemaakt. Hij laat weten dat hij zijn aandelenpakket nog minstens twaalf maanden bijhoudt. Op het eerste gezicht een wat vreemde boodschap. Wat zou je immers verwachten van een CEO? Maar de timing van het bericht is niet toevallig. Het aandeel van Facebook heeft alweer een nieuw dieptepunt bereikt en zakte tot 17,55 dollar. Toen Facebook in mei naar de beurs trok, was dat aan een koers van 38 dollar. Het social media bedrijf heeft dus te maken met een waardevermindering van maar liefst 54 procent.

Nervositeit bij de beleggers

Het statement van Zuckerberg is vooral een strategische zet waarmee hij de nervositeit bij de beleggers probeert te counteren. Het gerucht gaat immers de ronde dat andere eigenaars en medewerkers van Facebook binnenkort hun aandelen mogen verkopen. En daar massaal gebruik van zullen maken waardoor de koers nog verder zal zakken.

Hoe gaat Facebook om met mobile ads?

De koers van het aandeel wordt ook bepaald door de business zelf. Facebook onderneemt pogingen om voor zijn advertenties de switch te maken naar de markt van de smartphones. Ook al werkt het  bedrijf aan oplossingen, toch kan het de markt tot nog toe niet overtuigen. En beleggers volgen de evolutie met argusogen, zeker omdat Facebook voor 84 procent afhankelijk is van advertenties.

Doemscenario stond in de sterren geschreven

De koersval wordt deze keer mede veroorzaakt door een rapport van eMarketer, die schat dat de omzet van Facebook dit jaar op 5 miljard dollar zal uitkomen. Eerder dit jaar werd er nog uitgegaan van een omzet van 6,1 miljard dollar. Facebook betaalt hoe langer hoe meer de prijs van de hoogmoed waarmee het naar de beurs trok. De meeste bedrijven houden de introductieprijs van hun aandelen bewust laag. Zo kunnen ze na beursgang profiteren van een positieve groei. Maar Facebook trok op de valreep de introductieprijs nog op van 35 naar 38 dollar. Daardoor zaten aandeelhouders van bij het begin opgezadeld met overgewaardeerde aandelen die gedoemd waren om in waarde te dalen. Ook voor Facebook kwam hoogmoed dus voor de val. Sinds de beursgang ging al 40 miljard dollar in rook op. Geen enkel ander groot bedrijf deed het zo snel na beursintroductie zo slecht.

Executive Summary

Zuckerberg probeert animositeit bij aandeelhouders de kop in te drukken
Slaagt Facebook erin om van mobile ads een succes te maken?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *