Wat zijn Lookalike Audiences?
Om te begrijpen wat Lookalike Audiences zijn, is het belangrijk dat je eerst weet wat Custom Audiences zijn. Om het kort uit te leggen: dit zijn profielen op Facebook die overeenkomen met profielen uit je eigen database. Je maakt deze doelgroepen aan op basis van e-mailadressen of telefoonnummers van je klanten.
De Lookalike Audiences maakt Facebook automatisch aan op basis van de Custom Audiences. Op basis daarvan gaat Facebook op zoek naar vergelijkbare profielen. Dat wil zeggen dat Facebook zoekt naar mensen die dezelfde eigenschappen (zoals leeftijd, woonplaats en interesses) hebben als je bestaande klanten. Je kan je waarschijnlijk al inbeelden welke voordelen dat dit heeft.
De voordelen van Lookalike Audiences
Om zeker te zijn dat je geen voordelen vergeet, zetten we ze graag voor je op een rijtje:
- In de eerste plaats verhoogt het je klantenpotentieel op Facebook.
- Je kan eenvoudig een vergelijkbaar doelpubliek targetten.
- Je kan aangeven hoe sterk de doelgroepen op elkaar moeten lijken.
- Je trekt nieuwe mensen aan om je pagina te liken.
- Je lokt nieuwe bezoekers naar je webpagina of blog.
- Conversies stijgen door de overeenkomstige eigenschappen met je bestaande klanten.
- Je advertentiekosten dalen en de doorklikratio stijgt.
Hoe maak je Lookalike Audiences aan?
- Ga naar de Power Editor en selecteer Doelgroepen in het vervolgkeuzemenu.
- Klik op Doelgroep maken.
- Klik op Vergelijkbare doelgroepen.
- Selecteer je basisdoelgroep: een aangepaste doelgroep, conversiepixel of Facebook-pagina.
- Kies het land waar je een vergelijkbare groep mensen wilt zoeken en selecteer de gewenste doelgroepgrootte met de schuifregelaar.
- Klik op Maken.
Let op: het kan 6 tot 24 uur kan duren voordat je vergelijkbare doelgroep klaar is voor gebruik.