Licht Zuckerberg een tipje van de sluier van de nieuwe Facebook lay-out?

Het brein achter Facebook, Mark Zuckerberg, postte gisteren een foto op z’n Facebook wall van zijn bureau op kantoor. Op de foto zien we een mooie slogan ‘Stay focused and keep shipping’… Maar we zien ook nog iets anders. Dat Mark op z’n werk op Facebook zit is niet zo verwonderlijk maar dat er iets schort aan de Facebook lay-out die we op Mark z’n laptop zien. En dat is al enkelen opgevallen.

Waar normaal de blauwe balk met daarin het Facebook logo en het zoekbalk loopt, zien we nu een witte balk waarbij het Facebook logo vervangen is door een Facebook icoon en er ‘iets anders’ staat in de witte balk. Ook op zijn Facebook wall reageerde al iemand met de vraag wat die witte balk nu eigenlijk is…

Facebook-profiel-Mark-Zuckerberg-nieuwe-facebook-lay-out

Nieuwe Facebook lay-out? Of toch niet…

De witte balk kan om het even wat zijn. Zoals ZDNet zegt kan het gaan om drie dingen:

  • Zoekmachine binnen Facebook: m.a.w. een antwoord op de vernieuwde Google Search bar binnen Google Plus en Search, plus Your World. Door Search te integreren binnen het Facebooknetwerk, moeten gebruikers niet langer Facebook verlaten om een zoekopdracht met relevante resultaten te kunnen uitvoeren. Dit zou dus heel wat gebruikers kunnen afsnoepen van Google.
  • Facebook wordt een zoekmachine: Facebook zou het tegenovergestelde kunnen doen van Google, nl. een zoekmachine opzetten naast haar sociale netwerk (ipv een sociaal netwerk naast je zoekmachine).
  • Een interne versie van Facebook: het is ook goed mogelijk dat dit gewoon een interne versie is die enkel Mark Zuckerberg en de Facebook werknemers te zien krijgen.

nieuwe-facebook-lay-out-laptop-mark-zuckerberg

Wat het zaakje wel interessant maakt en aanzet tot geruchten, is dat Zuckerberg deze foto postte kort nadat de Facebook IPO bekendgemaakt werd. In ons artikel over de Facebook IPO vertelde we al dat Facebook z’n netwerk sterk zal moeten uitbouwen om te kunnen (blijven) voldoen aan de hoge beurswaarde. Naast betere advertenties en nieuwe advertentiemogelijkheden, zou ook een zoekmachine dus voor heel wat bezoekers en dus ook inkomsten kunnen zorgen.

Als je weet dat Google zo’n 96% van al z’n inkomsten haalt uit advertenties dan zou het niet zo verwonderlijk zijn dat ook Facebook iets gelijkaardigs tracht te ondernemen. Bovendien heeft Facebook ook de beste partner om een zoekmachine mee op te starten: Bing. Kiest Facebook ervoor om zelf een zoekmachine te starten, dan is de kans groot dat de zoekresultaten (deels) geleverd zullen worden door Bing.

Wat er ook van is, Facebook heeft het geld, de know-how en programmeurs én de goede partner(s) om een Facebook zoekmachine op te richten of die van Bing te verbeteren. Een zet in die richting zal allicht dus niet lang uitblijven…

Wat vinden jullie van de foto? Lijkt het op een zoekbalk of maken we ons druk voor niets?

Executive Summary

Wat? Lekte Mark Zuckerberg een foto van de nieuwe Facebook lay-out?
En? Of gaat het om iets anders?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *