Welke invloed heeft het nieuwe Facebook algoritme op je marketing strategie?

algorithme-facebook

Iedereen weet dat zoekalgoritmes en sociale algoritmes steeds veranderen en aangepast worden aan de noden van de gebruikers. Op Facebook is het aantal bedrijfspagina’s, fanpagina’s en communities in één jaar tijd met bijna 50% gestegen. Om te voorkomen dat gebruikers met bedrijfsberichten worden overspoeld, heeft Facebook zijn algoritme gewijzigd. Naar eigen zeggen wil Facebook de juiste berichten op het juiste moment aan de juiste mensen leveren, waardoor die mensen geen verhalen missen die relevant en belangrijk voor ze zijn. Hoe moet je daar als bedrijf op inspelen? Om je te helpen, geven we enkele tips om het nieuwe Facebook-algoritme naar je hand te zetten.

Het nieuwe Facebook-algoritme

Voorheen moesten social marketeers een interessant weetje uit een artikel delen, eventueel een link toevoegen naar het artikel en de facebookpost was vrolijk en groots. Nu zet Facebook een stap achteruit, want gebruikers blijken niet geïnteresseerd in saaie zakelijke tekstuele updates. Het nieuwe Facebook-algoritme moedigt in de eerste plaats “link-sharing” aan. Dat is het delen van een link naar een artikel, waarbij een kleine preview van het artikel verschijnt samen met een afbeelding.

Daarnaast hecht Facebook in het nieuwe algoritme veel belang aan kwaliteitsvolle en relevante verhalen. Zo heeft de social mediareus beslist dat het “belangrijke” nieuws voorrang krijgt op recent nieuws. Is bijvoorbeeld de baby van vrienden geboren dan krijgt deze post, ook al dateert de post van twee dagen geleden, voorrang op de post van merken & bedrijven.

Je Facebook marketing strategie aanpassen aan het algoritme

1 Content die relevant is voor jouw bedrijf

Het klinkt heel logisch en vanzelfsprekend, maar voor sommigen is het nog niet duidelijk: alles wat je als merk deelt moet gerelateerd zijn aan het merk en de doelgroep aanspreken. Om het mooi te zeggen: “niemand is geïnteresseerd in je ontbijt, tenzij je een voedingsmerk bent”. Deel dus met andere woorden geen foto’s van dieren als ze niets met het bedrijf te maken hebben.

Niemand is geïnteresseerd in je ontbijt, tenzij je een voedingsmerk bent.

Click to tweet!

2. Deel meer visuele content

Hou je je al even bezig met Facebook marketing? Dan heb je alvast gemerkt dat afbeeldingen en andere visuals beter werken dan content zonder beeld. In het nieuwe Facebook-algoritme is dit nog belangrijker. Dit is een grote uitdaging en visuele content kan inderdaad duur en tijdrovend zijn. Kan, maar dat hoeft ook niet per se. In Amerika (maar ook in Europa) bestaat er zoiets als “beer porn” waarbij fans zelf spontaan foto’s delen van de perfect getapte pint. Een leuk beeld van een Carlsberg op een terrastafeltje of het opentrekken van een flesje bier op een vrijdagnamiddag werkt ook altijd. Als het op beelden aankomt, is less in vele gevallen dus echt wel more.

Een andere gedachte is om ‘echte’ foto’s te delen. De hedendaagse consument is zeer sterk in het doorzien van reclame die verkocht wordt als echt. Je werknemers (maar ook je klanten zelf) vormen dan ook de perfecte hoofdrolspelers in jouw beelden. Zo kan je bijvoorbeeld een dropbox aanmaken voor je bedrijf en alle werknemers vragen om foto’s te delen. Foto’s die op kantoor of in de winkel gemaakt zijn, maar ook foto’s gerelateerd aan het merk. Verkoop je bijvoorbeeld sportschoenen? Dan kan je aan je werknemers vragen om foto’s te maken tijdens het sporten!

Om je werknemers te stimuleren, kan je er eventueel een incentive of wedstrijd aan koppelen: de werknemer met de origineelste foto of de foto met de meeste likes wint bijvoorbeeld een cadeaubon. Een gelijkaardige wedstrijd kan ook gericht worden naar je klanten waarbij je de visibiliteit van jouw merk verhoogt met user-generated content.

Verhoog de visibiliteit van je merk dankzij user-generated content.

Click to tweet!

3. Lok bezoekers via andere kanalen en wedstrijden

Je kan de betrokkenheid op ander sociale media verhogen en potentiële klanten naar Facebook lokken met bijvoorbeeld een wedstrijd. Denk met andere woorden een geïntegreerde social media marketing strategie uit. Laat de inschrijvingen voor de wedstrijd plaatsvinden op Facebook, laat de deelnemers “pinnen om te winnen” en deel de wedstrijd via Instagram en Twitter.

Ook like and share-wedstrijden zijn een goede manier om de betrokkenheid met je Facebook-publiek te verhogen.

Executive Summary

Door de veranderingen in het Facebook-algoritme is het moeilijker geworden voor marketeers om hun potentiële klanten te bereiken. Om je te helpen, geven we tips om het nieuwe Facebook-algoritme naar je hand te zetten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *