Google+ krijgt meer bezoeken terwijl het aantal bezoeken van Facebook daalt

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Experian Hitwise deed een onderzoek naar het aantal bezoeken op Google+ en Facebook. Daaruit blijkt dat het aantal bezoeken van Google+ stijgt, terwijl het aantal bezoeken van Facebook daalt. Toch zijn de cijfers van het onderzoeksbureau niet wat ze lijken. Zo is er bij Google+ nog lang geen sprake van een stabiele groei, terwijl Facebook nog steeds onoverwinnelijk lijkt.

Google+ eindelijk in de lift?

Volgens de berekeningen van het onderzoeksbureau Experian Hitwise registreerde Google+ in maart meer dan 61 miljoen Amerikaanse bezoeken. In vergelijking met februari betekent dat voor de maand maart een stijging van 27%. Is Google+ dan toch eindelijk op de goede weg?

Hoewel er duidelijk meer bezoeken geteld zijn in maart voor Google Plus, zijn de cijfers van het Amerikaans onderzoeksbureau misschien toch niet wat ze lijken. Een ‘bezoek’ werd namelijk berekend door de bezoekers te tellen die op de website van Google Plus surften en binnen de 30 minuten weer op Google Plus actief waren. Er werd dus maar één bezoek geregistreerd bij websitebezoekers die één minuut naar Google Plus gingen, 28 minuten op een andere site zoals de sociale netwerksite Facebook zaten, en daarna weer terugkeerden naar Google+. Websitebezoekers die pas na een half uur terugkwamen, kregen een tweede bezoek aangerekend.

Bovendien kan Google+ ook al geen beroep doen op een goede ‘time on site’. ComScore berekende immers dat Google+ gebruikers in januari slechts 3,3 minuten actief waren op Google Plus, terwijl dat in december nog 4,8 minuten was.

Tenslotte toont het onderzoek van Experian Hitwise aan dat Google+ evenmin kan spreken van een stabiele groei. Zo was er bijvoorbeeld in de maanden september 2011 en december 2011 een sterke stijging van het aantal bezoeken, terwijl er in de tussenliggende maanden amper veranderingen waargenomen werden. In januari van dit jaar daalde het aantal bezoeken zelfs, terwijl er vorige maand dus weer een sterke stijging merkbaar was.

Facebook bezoekenEn Facebook?

Het aantal bezoeken van de grootste netwerksite ter wereld daalde het afgelopen jaar met 15%. Er werden zo’n 1,3 miljard bezoeken minder geteld. Het aantal bezoeken van Facebook stond in maart 2012 echter nog steeds op 7 miljard, een cijfer waar Google+ voorlopig alleen maar van kan dromen.

Kanttekening

Wat echter nog vermeld dient te worden is dat Experian Hitwise de mobiele bezoeken niet meetelde in de berekeningen. Ook de bezoeken van de Google+ app balk werden niet in acht genomen. De vraag is natuurlijk of dit veel zou veranderen aan de uiteindelijke betekenis van het Google Plus verhaal.

Executive Summary

Wat? Google+ bezoeken zitten terug in de lift
Maar? Google+ kan nog niet spreken van een stabiele groei, terwijl concurrent Facebook nog steeds met kop en schouders de grootste blijft

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *