Facebook’s nieuwe news feed: 5 implicaties voor bedrijven

Vorige week stelde Facebook het nieuwe design van de news feed voor. Het nieuwe design ziet er vooral veel mooier een eenvoudiger uit. De nogal chaotische lay-out die de news feed was geworden, zal worden teruggebracht tot 1 grote kolom, met een kleinere sidebar met advertenties.

De nieuwe lay-out heeft vanzelfsprekend een aantal consequenties voor bedrijven. Zij moeten bij het nieuwe design rekening houden met een aantal veranderingen. Hier geven we 5 aandachtspunten.

Geen impact op het algoritme

De news feed nieuwe stijl is voornamelijk een verbetering op vlak van design. Dat wil zeggen dat er niets verandert aan het algoritme, of de manier waarop posts getoond worden in de news feed van een gebruiker.

Facebook heeft ervoor gekozen om in de nieuwe news feed te werken met content-specifieke feeds. Zo heb je bijvoorbeeld de All Friends feed, of de Music feed. De enige feeds die posts in chronologische volgorde zullen vertonen zijn de All Friends Feed en de Following feed (met alle posts van pagina’s die je volgt).

Kwaliteit van foto’s wordt belangrijker

In de news feed zal meer aandacht worden geschonken aan images. Foto’s worden nog groter vertoond in de news feed, wat een impact heeft op de kwaliteit van de foto’s.

De foto’s die je op Facebook post moeten van goede kwaliteit zijn, om een slechte weergave te vermijden. Post je foto’s die te klein zijn, dan kunnen ze slecht worden weergegeven. Facebook zelf raadt aan om foto’s met afmeting 600*600 te uploaden. Foto’s met een afmeting kleiner dan 200*200 laat je beter achterwege.

Image descriptions

Facebook is aan het testen met image descriptions en text overlay. Dat wil zeggen dat de tekst niet meer onder of boven de foto wordt weergegeven, maar wel in de foto zelf, dankzij een transparante overlay.

De overlay kan echter slechts een beperkt aantal karakter bevatten. Dat wil zeggen dat te lange description niet volledig zullen worden weergegeven. Zorg dus voor een korte en krachtige description, waarvan je zeker weet dat ze volledig wordt weergegeven.

Content-specifieke feeds

Het nieuwe design van de news feed zal werken met content-specifieke feeds, die alle posts verzamelen over een bepaalde topic of van een bepaald mediatype. Voorbeelden van zulke feeds zijn de music feed, waarin alle muziekgerelateerde posts staan, de photo feed, met alle foto’s, en de following feed, met de posts van alle pagina’s die je volgt.

Het gevaar voor merken bestaat dat de gebruiker enkel de Friends feed, de Photo feed of de Music feed zal bekijken. Hierdoor vallen ze als merk uit de boot. Het komt er voor het merk op aan om in zoveel mogelijk feeds te verschijnen. De boodschap is dus om zoveel mogelijk diversiteit te leggen in de posts. Zorg voor kwaliteitsvolle foto’s voor de Photo feed, en denk na hoe je in de Music feed kan geraken.

Meer mogelijkheden voor advertenties

Foto’s in posts worden voortaan in groter formaat weergegeven, maar dat geldt ook voor advertenties in de news feed, de sponsored stories. Ook hier wordt nog maar eens het belang van goede en kwaliteitsvolle foto’s onderstreept. Door het groter formaat van de foto’s heb je als bedrijf heel wat meer mogelijkheden om je boodschap naar buiten te brengen.

Facebook heeft ook aangekondigd dat het zal experimenteren met verschillende formaten voor verschillende feeds. Ook hiermee dien je als bedrijf te experimenteren, en kijken welke feed en welk formaat het meest rendabel is.

Advertenties aan de rechterkant blijven gelimiteerd qua aantal karakter maar zouden wel iets breder worden.

Executive Summary

Facebook’s nieuwe news feed
Het nieuwe design van de news feed heeft ook implicaties voor bedrijven. Hoe kunnen zij inspelen op de nieuwe news feed?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *