Facebook update: wat zijn de gevolgen voor je bedrijfspagina?

qm-facebook-algoritme-update

Sociale media zijn constant in verandering en Facebook is daar allerminst een uitzondering op. Ook nu weer komt Facebook met een update van zijn algoritme. Hun volledige aankondiging lees je hier. Het doel van de update: minder spam in het nieuwsoverzicht van gebruikers en in de plaats daarvan meer relevante content. Hebben die wijzigingen implicaties voor de Facebookpagina van je bedrijf? Wij zochten het uit!

Spam-technieken worden hard aangepakt

Sommige pagina’s op Facebook sturen heel wat spam de wereld in. Hun doel? Reacties, likes en shares verzamelen en zo meer zichtbaarheid en fans genereren. De nieuwe update pakt dit soort praktijken aan. Een overzicht van spamtechnieken die niet meer zullen werken:

Voorbeeld van like-baiting op Facebook

  • Like-baiting: bij deze techniek wordt gebruikers expliciet gevraagd om de post te liken, te sharen of erop te reageren. Het doel is meer zichtbaarheid genereren. Een typisch voorbeeld zie je hiernaast.
  • Content herhaaldelijk posten: het steeds opnieuw posten van dezelfde content werkt storend voor de gebruiker. Die ziet namelijk dezelfde berichten telkens opnieuw in zijn nieuwsoverzicht verschijnen. Natuurlijk kan je dezelfde link wel in verschillende formats meerdere keren blijven posten.
  • Spam links: sommige pagina’s proberen gebruikers te misleiden en laten hen op links klikken die leiden naar andere pagina’s dan verwacht. Door op deze manier mensen naar een pagina met veel advertenties te sturen, verdienen de beheerders van de site geld.

Het moge duidelijk zijn: de bovenstaande posts zijn irrelevant en beïnvloeden de gebruikerservaring negatief. Het is dus niet meer dan logisch dat Facebook dankzij de nieuwe update dit soort praktijken een halt toeroept.

Zal de Facebook update een effect hebben op mijn bedrijfspagina?

Wie het spel eerlijk speelt, heeft niets te vrezen: alleen bedrijfspagina’s die foute trucjes en spam gebruiken om meer zichtbaarheid te genereren, moeten opletten. Zij dreigen afgestraft te worden en juist veel minder zichtbaar te worden.

Voor gewone bedrijfspagina’s heeft deze update zelfs een aantal voordelen.

“Voor wie het eerlijk speelt, biedt de nieuwe Facebook update zeker voordelen”

  • De update zorgt voor een betere gebruikservaring en kan er dus voor zorgen dat meer mensen Facebook zullen gebruiken, of langer op de site blijven. Zo is er meer potentieel voor de updates van je pagina.
  • Het is mogelijk dat je een kleine stijging in het bereik van je pagina opmerkt. Omdat er minder spam in het nieuwsoverzicht van gebruikers terechtkomt, is er meer plaats voor relevante updates van bedrijfspagina’s.
  • Mensen zullen minder snel geïrriteerd raken door spam updates van pagina’s, waardoor ze paginaberichten minder snel verbergen. De eerste tests toonden een daling met 10%. De kans bestaat dat dit positieve effect zich zal doorzetten naar alle pagina’s.
Executive Summary

Facebook voert een nieuwe update van het algoritme door. Die zorgt dat er minder spam afkomstig van bedrijfspagina’s in het nieuwsoverzicht van gebruikers terechtkomt. We onderzoeken de gevolgen voor de pagina van jouw bedrijf.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *