Facebook test sponsored stories met willekeurige bedrijven

Sinds het begin van dit jaar toont Facebook gesponsorde advertenties in de newsfeed van gebruikers. De gesponsorde advertenties werden echter sterk gelimiteerd, om de gebruiker niet te irriteren. Ook werden in het begin enkel advertenties getoond van bedrijven die de gebruiker al leuk vond. Was je bijvoorbeeld een fan van Coca-Cola of Starbucks, dan kreeg je enkel advertenties van die bedrijven te zien.

Wat later besliste Facebook om ook advertenties te tonen aan van bedrijven die je vrienden leuk vonden. Had je bijvoorbeeld een vriend die fan was van Nike, dan kreeg ook jij advertenties te zien van Nike in de newsfeed, met de boodschap dat je vriend dit merk leuk vindt.

Advertenties van willekeurige bedrijven

Deze laatste beperking lijkt nu helemaal weg te vallen. Facebook test immers momenteel het vertonen van willekeurige advertenties in de newsfeed. Dit wil zeggen dat een gebruiker advertenties te zien krijgt van bedrijven waar zowel hijzelf als zijn vrienden geen enkele band mee hebben. Deze nieuwe advertentiestrategie zit momenteel in een testfase, maar aangezien het bedrijf dringend op zoek is naar nieuwe inkomsten onder druk van de aandeelhouders lijkt de kans ons groot dat de test als geslaagd zal worden beschouwd.

Voor de adverteerders is het in ieder geval een kans om een groter publiek te bereiken op het sociale netwerk. Ze moeten evenwel nog steeds betalen om sponsored stories in de newsfeed te vertonen, maar hun advertenties worden niet meer beperkt tot hun bestaande fans en hun vrienden.

Adverteerders hebben grotendeels dezelfde mogelijkheden als bij de klassieke Facebook ads. De sponsored stories zullen getarget kunnen worden op basis van leeftijd en interesses, maar adverteerders zullen bovendien ook kunnen kiezen tussen adverteren op desktop of mobiel.

Aan de andere kant blijft het afwachten wat dit zal betekenen voor de Facebook ads. Nu adverteerders volledige toegang kunnen krijgen op de newsfeed van alle gebruikers, lijken de klassieke Facebook ads minder interessant. Waarom immers nog vele duizenden euro’s investeren om een grote groep fans op te bouwen via Facebook ads, terwijl je misschien nu rechtstreeks in de newsfeed van gebruikers kan terechtkomen, zonder dat ze hiervoor eerst fan moeten worden?

Reactie van gebruikers?

Deze strategie is in ieder geval een nieuwe stap in het advertentiebeleid van Facebook. Het bedrijf zoekt onder druk van het kelderende aandeel naarstig naar nieuwe inkomstenbronnen. De vraag is echter of ze niet te hard van stapel lopen, en daarmee hun eigen netwerk niet aan het vernietigen zijn. Facebook gaat immers elke keer verder in het commercialiseren van het netwerk, en de vraag is of de gebruikers al deze nieuwe evoluties gaan blijven aanvaarden.

Het is dus heel belangrijk voor Facebook om zeer voorzichtig om te springen met de afweging tussen de tevredenheid van de aandeelhouders enerzijds, en de tevredenheid van de gebruikers anderzijds. Advertenties van willekeurige bedrijven in de newsfeed van gebruikers laten verschijnen lijkt een kleine stap, maar het zal wel degelijk opvallen bij de gebruikers. Voor het eerst zullen onbekende posts verschijnen tussen alle ‘vertrouwde’ status updates en foto’s, en het wordt afwachten hoe de gebruikers daarop zullen reageren.

Executive Summary

Facebook test Sponsored Stories
Facebook test momenteel Sponsored Stories van adverteerders waarmee gebruikers geen enkele band hebben.
Nieuwe inkomstenbron?
Facebook hoopt hiermee, onder druk van het dalende aandeel, een nieuwe duurzame inkomstenbron gevonden te hebben.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *