Facebook test een nieuwe manier van CPC


Een advertentie op internet kan ook andere vormen aannemen dan traditionele bannering en SEA. Social media zoals Facebook hebben ook sinds enige tijd de mogelijkheid om cost per click-campagnes, in navolging van Google Adwords, op te zetten. Net zoals bij Google kan je via Facebook gericht adverteren op zoekwoorden, die aansluiten bij de interesses van Facebookgebruikers.

Facebook denkt echter dat adverteren op zoekwoorden nogal complex is. Vooral voor ondernemingen die willen starten met e-marketing en een brede doelgroep aanspreken, lijkt het opzoeken van potentiële zoekwoorden een eindeloze bezigheid. Facebook’s oplossing hiervoor is adverteren op bredere categorieën. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor activitites > cooking of activities > Gaming (social/online).


Op het eerste zicht lijkt dit een goede toevoeging aan de huidige Facebook cost per click optie, gebaseerd op zoektermen. Ware het niet dat in de testgroep van deze update de optie voor aparte zoekwoorden is uitgesloten en ze enkel kunnen adverteren op categorieën.

Voor ondernemingen die gericht willen adverteren en zeker voor iedereen die al langer bezig is met adverteren op zoekwoorden is het een angstaanjagende gedachte dat deze update zo online zou gaan. Stel je wilt adverteren voor een Sushi-restaurant, maar je kan alleen maar adverteren op Activities> Food & Drinking. Je gaat natuurlijk een veel bredere groep aanspreken, maar daarvan heeft een groot deel niets aan je boodschap. Terwijl je zou kunnen adverteren op onder andere Sushi, waardoor je enkel personen bereikt die open staan voor de Japanse keuken.

Ook Google heeft reeds geexperimenteerd met alternatieven voor CPC advertising. Professionals blijven het echter zeer krachtig vinden om via zoektermen zeer gericht te kunnen werken. Met de doelgroepidentificatie overlaten aan de eigenaars van het medium geef je veel impakt uit handen (een beetje vergelijkbaar met het ‘breed’ adverteren bij Google, waarbij je Google toelaat om om op synoniemen en alle combinaties voor jou te adverteren).

Benieuwd wat het gaat geven…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *