Facebook steelt #hashtag Twitter

Facebook werkt aan de integratie van de hashtag op de sociaalnetwerksite. Dat meldt The Wall Street Journal. De hashtag is het symbool waar vooral concurrent Twitter om bekend staat. De hashtag dient om berichten in categorieën te verdelen. Op deze manier is het mogelijk om gesprekken te volgen en deel te nemen aan een discussie.

Facebook werkt aan hashtag

Facebook verkent de mogelijkheden van de hashtag. Het bedrijf van Mark Zuckerberg wil de hashtag gebruiken zodat de Facebook-gebruiker berichten over een populair onderwerp sneller terugvindt. Gesprekken worden geïndexeerd rond verschillende topics waarmee Facebook gesprekken wil opbouwen. Vergelijkbaar met de manier waarop concurrent Twitter de hashtag gebruikt. Facebook wil de gebruikers ingelogd houden en zo de kans vergroten dat ze advertenties zien. Het bedrijf ziet een potentieel in de klikbare hashtag waardoor vergelijkbare berichten worden weergegeven. Handig voor bedrijven en het tonen van advertenties.

Hashtag geen onbekende voor Facebook

Inmiddels is de hashtag niet meer enkel voorbehouden aan Twitter, ook Instagram, Google+ en Tumblr werken met hastags. De fotodienst Instagram werd vorig jaar opgekocht door Facebook waardoor de sociale netwerksite dus niet onbekend is met de hashtags.

Olie op het vuur

De introductie van de hashtag op Facebook kan een nieuw hoogtepunt in de concurrentiestrijd met Twitter betekenen. Beide sociale netwerken vechten al jaren voor de reclameopbrengst van de mobiele gebruikers. Tot nog toe leken Facebook en Twitter twee verschillende polen van sociale media. Facebook: het platform voor sociaal contact met familie en vrienden, Twitter: een snelle manier om met de wereld te communiceren.

Het afgelopen jaar spiegelde Facebook enkele functies van Twitter. Waaronder het creëren van ‘abonnee-lijsten’ en het taggen met het @-teken. Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, vertelt: “We zijn met Facebook een fundament aan het bouwen om de beste ‘gepersonaliseerde krant’ voor de gebruikers te vormen.”  Een ambitie die ook in de strategie van Twitter terug te vinden is.

Maar, niets is zeker. Facebook heeft de geruchten over de komst van de hashtag op het netwerk nog niet bevestigd.

Executive Summary

Facebook steelt de bekende # hashtag van Twitter.

Geruchten doen de ronde dat Facebook plannen heeft om hashtag toe te voegen aan het sociale netwerkplatfrom.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *