Facebook presenteert nieuwe look voor de news feed

Facebook riep gisteren de pers bijeen voor de voorstelling van een volledige restyling van de news feed. CEO Mark Zuckerberg beschouwt de news feed, de timeline en de zoekfunctie als de drie grote pijlers van het sociale netwerk. De Timeline is actief sinds 2011, de sociale zoekfunctie (Graph Search) werd begin dit jaar voorgesteld. Maar de news feed is al sinds 6 jaar nagenoeg onveranderd gebleven. Tot gisteren.

Het nieuwsoverzicht, of de news feed, bevat alle berichten die worden gepost door je vrienden, en alle posts van pagina’s die je hebt geliked. Op een paar toevoegingen door de jaren heen na, zoals de sponsored stories, is die news feed tot nu toe steeds onveranderd gebleven. Maar nu krijgt het nieuwsoverzicht een grondige make-over.

News feed wordt gepersonaliseerde krant

In plaats van de 4 kolommen die er nu zijn, zal de news feed binnenkort nog uit slechts brede 1 kolom bestaan, met een kleinere kolom voor advertenties. Wat dat betreft maakt de news feed dus terug een sprong in het verleden. CEO Mark Zuckerberg wil van de news feed een soort van gepersonaliseerde krant maken, waar iedereen het nieuws kan terugvinden die hij of zij belangrijk vindt. Dat wil zeggen dat je niet alleen een overzicht krijgt van je beste vrienden, maar bijvoorbeeld ook van artiesten of sporters die je volgt.

Ook nieuw is dat je rechts bovenaan een keuze hebt uit een aantal feeds. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor de All Friends feed, die een overzicht geeft van alle status updates van je vrienden, zoals het vroeger was. Een andere feed is bijvoorbeeld de foto feed, die alle foto’s verzameld in een overzicht.

Door de vereenvoudigde lay-out van de news feed zal er ook meer plaats zijn voor foto’s en video’s. Media updates, met foto’s en video’s worden voortaan groter weergegeven. Mensen posten nu eenmaal meer foto’s en video’s dan vroeger, aldus Facebook. Het is dan ook logisch dat ze voortaan een stuk groter worden weergegeven.

Meer consistentie tussen verschillende devices

Door de restyling van de news feed, zal de lay-out op PC voortaan ook meer gaan lijken op de mobiele versie van de site. Ook dat is een logisch gevolg van de recente evolutie. Steeds meer mensen bezoeken het sociale netwerk vanop een mobile device. Door de vernieuwde lay-out van de news feed zal er voortaan meer consistentie bestaan over de verschillende devices.

De eerste reacties van kenners is alvast positief. De vernieuwde look van Facebook wordt in de komende weken uitgerold voor iedereen. Wil je nu al even uittesten, dat kan! Je moet je vooraf wel aanmelden bij Facebook, en je krijgt een melding wanneer je kan testen. Inschrijven doe je hier.

Executive Summary

Nieuwe look voor Facebook
Facebook heeft gisteren een nieuwe lay-out voorgesteld. De news feed wordt een soort van gepersonaliseerde krant.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *