Facebook pakt uit met meer kwaliteitsvolle content in je nieuwsoverzicht

Facebook nieuwsoverzicht: focus op kwaliteit.

acebook update: meer kwaliteitsvolle content

Facebook komt opnieuw met een update van zijn algoritme voor het nieuwsoverzicht. Hierdoor zullen gebruikers meer kwaliteitsvolle content zoals nieuwsartikels en actualiteit te zien krijgen op Facebook.

Meer nieuws en actualiteit op Facebook

Dankzij de update komen relevante nieuwsberichten waar vrienden op gereageerd hebben opnieuw bovenaan je nieuwsoverzicht te staan. Het is de bedoeling dat er op die manier meer interessante discussies over artikels en thema’s uit de actualiteit gevoerd worden. Door deze artikels bovenaan te plaatsen, hoopt Facebook meer reacties uit te lokken. Zeker bij mobiele gebruikers, die minder ver naar beneden scrollen, zal het verschil groot zijn. Deze update betekent ook dat sommige nieuwsberichten meerdere keren kunnen verschijnen in je nieuwsoverzicht, met als enige verschil dat de bovenste meer reacties van vrienden bevat.

Kwaliteitsvolle content in de spotlights

Kwaliteitsvolle content zal dus meer in de verf gezet worden. Facebook verwoordde het op zijn bedrijfsblog als volgt: “Starting soon, we’ll be doing a better job of distinguishing between a high quality article on a website versus a meme photo hosted somewhere other than Facebook when people click on those stories on mobile. This means that high quality articles you or others read may show up a bit more prominently in your News Feed, and meme photos may show up a bit less prominently.” Facebook zal met andere woorden een beter onderscheid maken tussen grappige foto’s en kwalitatieve nieuwsberichten, en deze laatsten meer prominent naar voren laten komen.

Gerelateerde artikels om meer content te ontdekken

Naast het ‘bumpen’ – het weer naar boven halen van nieuwsverhalen waar vrienden op gereageerd hebben – komt Facebook ook met ‘gerelateerde artikels’. Als je nu op een artikel klikt kunnen er maximaal drie andere, gerelateerde artikels te voorschijn komen die je mogelijk ook interesseren. Zo helpt Facebook gebruikers om interessante content te vinden

Een voorbeeld van gerelateerde artikels op Facebook

Waarom deze veranderingen?

Deze updates moeten de kwaliteit van het sociale netwerk ten goede komen en van Facebook nog meer een platform maken waar je naartoe gaat voor het laatste nieuws, zowel het wereldnieuws als nieuwtjes in het leven van je vrienden. De veranderingen in de richting van meer kwalitatieve content komen er ook niet toevallig. In 2012 steeg het aantal kliks op nieuwsberichten met 170%. Gebruikers zijn dus ook zelf vragende partij voor de grotere focus op kwalitatieve content, die er nu dus komt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *