Facebook: meer sociale ads, byebye sponsored stories

by bye sponsored stories

Facebook sponsored stories verdwijnen, meer sociale context voor adsEr zijn opnieuw grote veranderingen op til bij Facebook. Ditmaal hebben ze betrekking op de mogelijkheden voor adverteerders. Sponsored stories op Facebook zullen over enkele maanden volledig verdwenen zijn. Maar geen nood, we krijgen er een mooi alternatief voor in de plaats!

Sponsored stories verdwijnen van Facebook

Sponsored stories zijn een vorm van advertenties die je kan aankopen op Facebook om je bedrijf of merk te promoten. Ze komen tevoorschijn wanneer een gebruiker een interactie doet met een gesponsorde pagina, applicatie of evenement. Als bijvoorbeeld een van je vrienden een pagina leuk vindt, en deze pagina heeft ervoor gekozen om dit soort interactie te promoten tegen betaling, dan zal je dit te zien krijgen in je nieuwsoverzicht als een sponsored story.

Deze sponsored stories op Facebook zullen binnenkort echter volledig verdwijnen. In de Verenigde Staten gebeurt dit begin april, de datum voor België is niet bekend. Hou hier alvast rekening mee bij het plannen van je volgende Facebook advertentiecampagne!

Meer sociale context voor advertenties

Is het erg dat deze vorm van advertenties wegvalt? Niet echt. Facebook kondigde immers aan dat de sociale context een grotere rol zal gaan spelen bij de advertentiestrategie. De sociale context – bijvoorbeeld: ‘je vriend vindt dit leuk’ – zal in de toekomst toegepast kunnen worden op alle soorten advertenties. De sponsored stories zijn dus niet meer apart te koop, maar de functie kan binnen enkele maanden geïntegreerd worden in elk type advertentie.

Waarom deze veranderingen?

De integratie van de principes van sponsored stories in alle Facebook advertenties betekent zeker een stap vooruit. Deze marketingtechniek werkt immers zeer efficiënt, en het is dan ook terecht dat er meer focus op gelegd wordt. Deze vernieuwingen kaderen in de nieuwe advertentiestrategie van Facebook die ze al in juni 2013 uit de doeken deden. Hierin verklaarde Facebook om het aantal soorten advertenties te verkleinen, en de overblijvende advertentietypes beter te laten aansluiten bij de behoeften van marketeers. De eliminatie van aparte sponsored stories en de integratie ervan in alle soorten Facebook advertenties is hier een onderdeel van.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *