Facebook koopt Atlas van Microsoft

Facebook heeft gisteravond onze tijd bekendgemaakt dat het bedrijf het advertentieplatform Atlas Advertiser Suite zal overnemen van Microsoft. Atlas is een online advertentieplatform waarmee adverteerders websites kunnen kiezen die het best aansluiten bij hun doelgroep, en dus zo de best presterende campagne kunnen lanceren. Atlas biedt adverteerders ook de mogelijkheid om de prestaties van de campagnes op te volgen.

Atlas is een product dat ontwikkeld werd door aQuantive. Dat bedrijf werd in 2007 overgenomen door Microsoft voor een bedrag van maar liefst 6,3 miljard dollar. Microsoft hoopte hiermee het vuur aan de schenen te leggen van Google, maar Atlas werd nooit het succes waar Microsoft op gehoopt had. Meer nog, Microsoft moest vorig jaar een groot deel van de 6,3 miljard dollar afschrijven.

Jarenlang kreeg Microsoft Atlas niet aan de straatstenen verkocht, maar nu heeft Facebook zich toch aangeboden als koper. De aankoopprijs is niet officieel bekendgemaakt. Sommige bronnen hebben het over een kleine 100 miljoen dollar, maar technologieblog TechCrunch praat over amper 50 miljoen dollar.

Sterkere positie op de advertentiemarkt

Facebook koopt Atlas om sterker te staan op de online advertentiemarkt. Facebook zegt dat Atlas de adverteerders ‘een holistische kijk geeft op de prestaties van hun campagnes’. Facebook wijst ook op de mogelijkheid die adverteerders hebben om de prestaties van Facebook campagnes te vergelijken met die van de andere online advertentiecampagnes. Uiteraard wil Facebook met de aankoop ook de leidersplaats van Google op de advertentiemarkt meer onder druk zetten.

Sinds de aankoop van Atlas door Microsoft is er heel weinig veranderd in het advertentieplatform. Facebook zegt van plan te zijn te zullen investeren in Atlas, en belooft de bestaande klanten, waaronder Microsoft zelf, dat het platform zal blijven werken zoals het dat nu doet. Het ontwikkelingsteam van Atlas zal gewoon blijven voortwerken, en zal gevestigd blijven in Seattle.

Executive Summary

Facebook koopt Atlas
Facebook koopt Atlas van Microsoft. Atlas is een advertentieplatform waarmee adverteerders de beste sites voor hun campagnes kunnen uitkiezen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *