Facebook IPO op vrijdag 18 mei | Inkomsten moeten stijgen!

Facebook zal waarschijnlijk vrijdag zijn aandelen op de markt brengen, indien er geen last-minute problemen zich voordoen natuurlijk. De laatste maanden en zeker de laatste weken stonden bij het Facebook team dan ook volledig in het kader van deze beursintroductie om veel en vooral rijke investeerders aan te trekken.

Voor meer info over de financiële situatie van Facebook verwijzen we graag naar de Inside Facebook blog, bij een dergelijk grote IPO zijn de cijfers echter minder relevant en is het sentiment en vertrouwen van de investeerders het meest doorslaggevend.

Facebook inkomsten – nieuwe mogelijkheden

Eén van de belangrijkste punten die Facebook moet veranderen is zijn model op vlak van inlomsten. De mobile app van Facebook toont bijvoorbeeld amper advertenties en de nieuwe Facebook Timeline toont advertenties ook minder prominent. Dit zorgde voor een lagere winst in het laatste kwartaal en enige twijfel over de winstmogelijkheden van Facebook op lange termijn, geen goed uitgangspunt voor een IPO dus?

Natuurlijk maakt Facebook nog altijd winst en meer dan vorig jaar zelfs, een iets lagere winst dan een vorig kwartaal is niet dramatisch. Toch hebben ze enkele van hun recente tests voor extra inkomsten wat meer in de spotlight gezet. Vooral de highlighted stories voor “gewone” Facebook gebruikers en paid apps in het nieuwe App Center vallen op.

Highlighted stories

Als je minder inkomsten haalt uit adverteerders, laat de gebruikers dan toch betalen? Dit lijkt het nieuwe idee van Facebook en is op het eerste zicht best bizar. In een beperkte test kunnen enkele Facebook gebruikers $2 betalen om een van hun berichten in de spotlight te zetten. Het zou dan bovenaan komen in het nieuwsoverzicht van hun Facebook vrienden.

Aan de ene kant is het een uitstekend idee dat een bericht in de spotlight gezet kan worden, zeker met het grote aantal berichten dat je binnenkrijgt van spammy vrienden of grote fan pages zoals Mashable. Stel je houdt een groot feest, dan wil je toch dat iedereen de uitnodiging ziet?

Aan de andere kant ben ik persoonlijk niet bereid om te betalen zodat anderen mijn berichten kunnen zien en ik denk dat heel veel Facebook gebruikers hiermee akkoord gaan.

Paid apps

Een tweede element is het nieuwe app center van Facebook waarin ze paid apps zullen aanbieden zoals in de App Store van Apple of de Play Store van Android. Dit app center zal de apps en games tabs vervangen met een aangenamere interface en een betere manier om apps te vinden.

Er zijn echter wel twijfels of paid apps beter zullen renderen dan de huidige freemium games. Freemium games zijn in eerste instantie gratis, maar je kan met Facebook Credits extra’s kopen die je een voordeel bieden. De stap om te starten is dus veel kleiner dan bij paid apps en het bedrag dat uiteindelijk gespendeerd wordt aan freemium games ligt vaak veel hoger dan het bedrag dat je betaalt voor één app.

Facebook inkomsten – flexibel en innovatief

Hoewel deze nieuwe vormen van inkomsten best creatief zijn, zijn we toch niet zo overtuigd dat ze het grote verschil gaan maken. Maar zoals Facebook zelf zegt zijn de inkomsten niet zozeer hun eerste prioriteit, maar een variabel gegeven dat de innovaties op hun platform volgt.

Leuk voor een jong technologiebedrijf, maar wat denken de investeerders ervan? We zullen het binnenkort kunnen volgen aan de hand van de koers van de Facebook aandelen!

Executive Summary

Facebook IPO
Facebook komt waarschijnlijk vrijdag op de beurs!
Facebook inkomsten
Om de koers van de Facebook aandelen niet te doen crashen zal hun model op vlak van inkomsten wel wat extra aandacht kunnen gebruiken!
Nieuwe tests
Momenteel test Facebook al twee nieuwe mogelijkheden om wat extra te verdienen aan de Facebook gebruikers.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *