“F*ck, mijn Facebookfans reageren niet!” Ontdek waarom!

qm-facebook-fans

Scoort jouw bedrijf goed op Facebook? Heb je duizenden en duizenden volgers op de sociale netwerksite? Mooi! Maar zijn al die fans ook écht geïnteresseerd in je merk? Reageren ze bijvoorbeeld op je berichten of delen ze weleens een post? Als dat niet zo is, dan wordt het hoogtijd om van je stille volgers een bruisende en mondige community te maken! En wel op de hieronder beschreven manier …

Ken je fanbase!

Neem, om te beginnen, even de tijd om het Facebookprofiel van je bedrijf uit te vlooien. Hoeveel volgers heb je? En wat is de geografische spreiding van die fanbase? Het is waardevolle informatie die je zal helpen om je content op maat te maken van je doelpubliek.

Valse Facebookfans ontmaskeren en verwijderen

Heb je, als lokale Belgische ondernemer, volgers in Sri Lanka, Indonesië of de Filippijnen, dan is de kans groot dat je te maken hebt met valse fans. Hoe die er komen? Wellicht zijn die ‘exotische likes’ het resultaat van clickfarms die, in een poging om geloofwaardig te blijven voor Facebook, de meest uiteenlopende bedrijven volgen uit het westen. Voor je Facebookprofiel zijn dit soort ‘valse volgers’ echter niets meer dan ballast. Ze maken het je nog moeilijk om je echte fans te bereiken. Weg ermee dus!

7 tips om je Facebook-publiek deel te laten uitmaken van je community

Nu je enkel fans van vlees en bloed overhoudt, wordt het tijd om voor wat interactie te zorgen met je publiek. Dat kun je op heel wat manieren doen. Wij selecteerden de zeven efficiëntste manieren.

  1. Zorg voor een leuk citaat of interessante vraag om de interesse van je Facebook-volgers te wekken voor het artikel dat je in de kijker wilt zetten.
  2. Zorg voor voldoende afwisseling in content. Zowel qua inhoud, maar zeker ook qua look en feel! Wissel video’s, foto’s en tekstartikels regelmatig af.
  3. Integreer een call-to-action in je bericht die je fans niet kunnen weerstaan. Meer over call-to-actions lees je hier.
  4. Deel leuke en interessante content van anderen. Let wel: rechtstreekse concurrenten laat je beter wél links liggen.
  5. Meng je in de debatten! Wordt er over jouw content gesproken op Facebook? Prima, dat is wat je nodig hebt, maar laat je ook horen en beantwoord vragen van je klanten altijd onmiddellijk!
  6. Gebruik Facebook Insights om te zien wanneer je fans online zijn en stem je timing daarop af.
  7. Vergeet de weekends niet! Is jouw doelpubliek massaal online op zaterdag en zondag, zorg dan dat er nieuwe content voor hen klaarstaat.

Voorts kun je ook speciale acties en aanbiedingen doen speciaal voor je online community en fans actief aansporen om je posts te liken of delen. Je merkt het: wie van Facebook hét klantenplatform bij uitstek wil maken moet er ook echt tijd en energie in steken. Maar je inspanningen worden ook beloond. Een geëngageerd publiek is immers meer geneigd om je producten of diensten in de kijker te plaatsen bij hun Facebook-vrienden, waardoor je doelgroep exponentieel groeit. Vroeg of laat vertaalt die boom in fans zich in meer conversies! Dus: proberen maar! (En laat het ons gerust weten als je problemen hebt.)

Executive Summary

Je wilt niet alleen véél Facebookfans voor je bedrijf, ze moeten ook actief je content verspreiden. Lukt dat niet, dan wordt het tijd om je Facebook-volgers aan te sporen tot actie. Er zijn heel wat manieren om meer leven in de brouwerij te krijgen. In dit artikel bespreken we de 7 best werkende.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *