Facebook in je geheugen gegrift

Ik ben niet goed met namen, ik onthoud beter gezichten. Vanaf nu kan je zeggen: “Ik ben niet goed met gezichten, ik onthoud beter Facebook-quotes”. Uit onderzoek blijkt dat we berichten op het sociale netwerk Facebook twee keer beter onthouden dan zinnen uit boeken, koppen van nieuwsitems en zelfs beter dan gezichten.

Spontane, vluchtige Facebook-zinnen

Je zou zeggen dat berichten op Facebook, die 30 miljoen keer per uur worden bijgewerkt, vluchtig gelezen worden en dan weer verdwijnen uit het geheugen. Niets is minder waar. Uit het experiment van de Amerikaanse onderzoekers blijkt dat Facebook-zinnetjes sterker herkend worden. De proefpersonen kregen allerlei zinnen te zien (drie seconden per zin) waarna ze moesten beoordelen of ze die zinnen al eerder gezien hadden. Wat bleek? De zinnen die uit 200 verschillende anonieme Facebook-posts gehaald werden, werden vaker herkend. De blogzinnen werden zelfs beter onthouden dan gezichten.

Waarom onthouden we deze losse Facebook-zinnen beter?

Niet het onderwerp, niet de zinslengte, niet het woordgebruik en niet de geschiktheid om er over te praten. De geheugenkracht van blogzinnen zit in de spontaniteit. De digitale communicatie lijkt op de manier waarop mensen met elkaar praten. De spontane berichten zijn breinklaar, waardoor ze gemakkelijker te onthouden zijn dan zinnen die zorgvuldig zijn samengesteld.

Opletten dus! Alles wat je op Facebook plaatst, staat in het geheugen van je vrienden gegrift.

Executive Summary

Uit onderzoek blijkt dat we Facebook-zinnen beter onthouden dan krantenkoppen
Opletten dus met berichten op Facebook, want ze worden in het geheugen gegrift. Voor marketing is Facebook dan weer ideaal!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *