#Facebook: hashtag nu ook op Facebook!

In maart deden reeds geruchten de ronde dat Facebook de bekende #hashtag zou toevoegen aan het sociale netwerkplatform. Gisteren maakte Facebook in een blogbericht bekend dat hashtags klikbaar zijn, net als op Instagram, Twitter, Tumbelr, Pinterest en andere social media. De invoering van hashtags maakt het mogelijk om gesprekken over bijvoorbeeld televisieprogramma’s of nieuwsgebeurtenissen beter te bundelen.

Hashtag op Facebook

Net als bij Twitter, Instagram en andere social media zal de hashtag een link vormen. Door op deze link te klikken krijg je meer berichten over hetzelfde onderwerp. Facebook geeft aan dat er tot op heden geen goede manier bestond om discussies over bepaalde onderwerpen naar voren te halen. Met het invoeren van de hashtag kan er eenvoudig bekeken worden wat andere gebruikers vertellen over eenzelfde onderwerp. Door de hashtag wordt volgens facebook context aan het bericht toegevoegd en wordt het deel van een grotere discussie.

Via het zoekveld kan je verschillende hashtags zoeken. De zoekopdracht geeft dan berichten met de hashtag weer. Je zal ook updates van posts uit andere toepassingen die op Facebook gedeeld worden zien. Zo krijg je ook resultaten van op Twitter, Instagram, Path en Foursquare. Op deze pagina kan je ook onmiddellijk een nieuw bericht opstellen.

#Facebook, en de privacyinstellingen?

Als je op de link bij de hashtag klikt opent een feed met berichten van andere gebruikers en pagina’s over dat onderwerp. Deze berichten zullen echter wel beperkt zijn tot gebruikers die hun bericht publiek delen en bericht van vrienden. Dit wil zeggen dat je privacyinstellingen dus actief blijven. Als je je bericht niet publiek deelt, zal het ook niet te zien zijn voor andere gebruikers.

Hashtag in advertenties?

Voorlopig zullen de hashtags niet werken in betaalde advertenties of in statusupdates die via betaald ‘boosten’ in je timeline gepusht worden. Maar dat is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd?

Wel zou de hashtag een belangrijk rol kunnen spelen in Facebook Graph Search. De hashtag op Facebook zegt meer over de populariteit van een onderwerp (pagina, merk of bedrijf) dan ‘likes’. Deze worden meestal nogal willekeurig uitgedeeld.

Meer nieuwe functies

Facebook is gisteren gestart met de uitrol van deze nieuwe feature. Het is dus best mogelijk dat er nog niet werkende hashtags ronddwalen op Facebook. Het sociale netwerk kondigde ook aan dat ze in de komende maanden meer nieuwe features gaan toevoegen om berichten eenvoudiger te filteren. Binnenkort komt er bijvoorbeeld trending hashtags zoals dat al langer bestaat op Twitter en Google+.

Executive Summary

Facebook introduceerde gisteren officieel de hashtag!
Net als op Twitter, Instagram en andere netwerken zal de hashtag klikbaar zijn en berichten bundelen…

1 Comment

  1. Karels

    6 months ago

    Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Denk wel dat het een goede zet van Facebook is, ook al denk ik dat het aardig ergerlijk kan zijn al die hashtags.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *