Facebook pakt overdreven promotionele posts aan

Facebook promotionele posts

Vanaf januari verdwijnen de promotionele statusupdates van bedrijven en merken van jouw nieuwsoverzicht. Facebook gaat deze promotionele inhoud hard aanpakken. Dit nadat gebruikers herhaaldelijk klaagden over deze berichten in hun News Feed. Een nieuwigheid in het algoritme van Facebook laat de overdreven promotionele posts verdwijnen. We vertellen je er alles over!

Facebook definieert “reclame”

Het feit dat reclame op Facebook aangepakt gaat worden door Facebook zelf, wil niet zeggen dat ze geen fan zijn van reclame. Ze hebben het eerder niet zo op gratis reclame. Om dit te duiden, verduidelijkt Facebook wat zij verstaan onder reclameberichten:

  • Berichten die gebruikers pushen om iets te kopen of installeren
  • Berichten die gebruikers promoties en sweepstakes aanbieden zonder context
  • Berichten de exact dezelfde content als advertenties gebruiken

Waarom Facebook statusupdates doorlicht

Sinds jaar en dag probeert Facebook je te  stimuleren om boeiende berichten te schrijven. Dit om te voorkomen dat bedrijven het sociale platform zien als een gratis communicatiekanaal. Om merken duidelijk te maken dat ze advertentieruimte moeten kopen, wijzigde Facebook eerder dit jaar zijn algoritme. Hierdoor zagen bedrijven het bereik van de organische berichten halveren. Voor bedrijven is het een zure appel om in te bijten. Maar Facebook doet dit om de ‘user experience’ te beschermen.

Facebook controleert advertenties al jaren. Nu gaat de sociale reus ook de organische berichten keuren.

Click to tweet!

De wijziging is vergelijkbaar met de Google quality score

Net als Google dit doet met pagina’s en websites, gaat Facebook in het nieuwe algoritme een score toekennen aan berichten. Die score wordt bepaald door de relevantie van het bericht, de toegevoegde waarde en of er al da niet een reclameboodschap in verstopt zit. Het is vanaf januari dus afgelopen met gebruikers pushen om iets te kopen!

Wat wijzigt er nog op Facebook in 2015?

In de eerste plaats krijg je meer controle over advertenties. Dit met de nieuwe tool advertentievoorkeuren. De tool is beschikbaar via elke advertentie op Facebook en vertelt je waarom je die advertentie ziet. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om interesses toe te voegen en te verwijderen.

Wat verandert er nog?

  • Je ontdekt wat er bij jou in de buurt gaande is. Je krijgt informatie op basis van waar je bent en waar je vrienden mee bezig zijn.
  • Je kunt handiger aankopen doen.
  • Informatie zoeken over privacy wanneer nodig is eenvoudiger.
  • Facebook leert je begrijpen hoe we de informatie die we ontvangen zinvol gebruiken.
  • Je komt te weten hoe de Facebook-bedrijven en –apps samenwerken.
  • Je leert je gegevens en advertenties beter beheren.
Executive Summary

Een nieuwigheid in het algoritme van Facebook laat de overdreven promotionele posts verdwijnen. Dit nadat gebruikers herhaaldelijk klaagden over deze berichten in hun News Feed.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *