Facebook Exchange – real-time bidding via Facebook

Facebook heeft haar advertentienetwerk opengesteld voor externe adverteerders via zogenaamde demand-side platforms. Dit doen ze via Facebook Exchange, een real-time bidding systeem waarbij Facebookgebruikers via retargeting getarget kunnen worden door externe adverteerders.

Facebook Exchange wordt momenteel getest met een 8-tal platformen maar zou in de komende weken opengesteld worden. De advertenties zullen op dezelfde manier weergegeven worden als de huidige Facebook ads en zullen ook werken met een CPM-systeem. Sponsored Stories of mobiele ads zijn daarentegen (nog) niet mogelijk binnen Facebook Exchange.

facebook-exchange-real-time-bidding-advertentiesHoe zal Facebook Exchange werken?

Om het even in mensentaal uit te leggen: surfers die op een site van bv. Samsung komen en dus een cookie van die site op hun computer hebben, kunnen later advertenties van Samsung te zien krijgen op Facebook. Die advertenties zullen dan, zoals nu, in de rechterbalk getoond worden.

Op TechCrunch vonden we de werkwijze van Facebook Exchange (FBX):

  1. Een bezoeker bezoekt een reissite die samenwerkt met een demand-side platform dat op zijn beurt met FBX werkt
  2. De reissite laat een cookie achter op de computer van de bezoeker en dan vooral wanneer deze interesse in aankoop toont
  3. Wanneer de bezoeker niet overgaat tot een aankoop, of wanneer de adverteerder hem verder wenst te targeten, neemt het demand-side platform contact op met Facebook en bezorgen ze hen de anonieme user ID van de bezoeker die ze verder wensen te targeten via Facebook
  4. De adverteerder voorziet advertenties waarmee de bezoeker getarget kan worden
  5. Bij het bezoeken van Facebook, wordt de cookie van de site herkend
  6. Vervolgens krijgt het demand-side platform een waarschuwing en kan het een real-time bod uitbrengen om de bezoeker advertenties te tonen
  7. Het platform met het hoogste bod krijgt de advertentieruimte
  8. Indien de bezoeker de advertentie wegklikt, krijgt hij een link te zien waarlangs hij zich bij het demand-side platform kan uitschrijven voor het ontvangen van FBX ads

Facebook Exchange: de voordelen

Het grote voordeel is dat de advertenties veel relevanter zullen zijn dan nu. Tot hier toe heb ik weinig of geen relevante advertenties zien verschijnen op mijn Facebookprofiel en met FBX zou dat dus kunnen gaan veranderen. Wat volgens Facebook zelf het grote probleem is (of beter was), is dat de huidige advertenties die getoond worden op Facebook, niet kunnen uitgaan van een interesse tot aankoop. Bij de FBX ads is dit dus wel het geval.

Enerzijds worden de advertenties voor ons dus relevanter en anderzijds kan Facebook zo ook meer gaan verdienen aan de ads. De advertenties worden nl. veel relevanter en de adverteerder zal dan ook meer geld overhebben voor een impressie en/of click. De kans dat een gebruiker klikt op de FBX advertenties is ook groter dan de kans dat hij op ‘standaard’ FB ads klikt.

Nadeel voor de adverteerders is dat ze via FBX geen toegang krijgen tot de persoonlijke Facebook data van de gebruikers. Voor de gebruikers is dit dan weer een voordeel aangezien zo hun privacy beschermd blijft.

Benieuwd wanneer dit in België mogelijk zal worden en of de advertenties dan echt relevanter zullen worden…

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *