24.07.2014 - Social

5 creatieve manieren om Facebook Custom Audiences te gebruiken

Heb je een uitgebreid klantenbestand met mailadressen, telefoonnummers en noem maar op? Dan is het een verstandig idee om deze klanten ook te bereiken via social media en meer bepaald via Facebook. Met Facebook Custom Audiences kun je jouw offline publiek vinden onder de mensen die lid zijn van Facebook. Het voordeel? Je kunt een Facebook-campagne richten op je bestaande en potentiële klanten.

Wat is Facebook Custom Audiences?

Jouw bedrijf heeft hoogstwaarschijnlijk een database met e-mailadressen, telefoonnummers en Facebook User-Id’s van klanten. Dankzij Facebook Custom Audiences kun je de klanten op deze lijst bereiken met Facebook-advertenties, ook als ze nog geen fan zijn van je pagina.

Facebook Custom Audiences laat je met andere woorden toe een aangepaste doelgroep te maken op basis van gegevens van je klanten of potentiële klanten. Deze aangepaste doelgroep kun je maken op basis van een e-maillijst of je kunt ook Power-Editor gebruiken.

 

Waarvoor kun je Facebook Custom Audiences gebruiken?

Je kunt Facebook Custom Audiences in de eerste plaats gebruiken om nieuwe fans te genereren op Facebook. Dit kun je doen door een advertentie te maken met als doelgroep de bestaande klanten uit je e-maillijst of database. Creëer advertenties die gericht zijn op je bestaande klanten, wetende dat ze reeds bekend zijn met jouw merk.

Een tweede mogelijkheid is het opdelen van je bestaande klanten in verschillende segmenten op basis van aankopen. Op die manier kan je specifieke klantengroepen targeten. Maak bijvoorbeeld een lijst van klanten die Widget 1.0 aankochten. Als je versie 2.0 lanceert kan je de klanten die versie 1.0 aankochten op de hoogte brengen met een Facebook-advertentie. Het is een goede aanpak om mensen die je merk reeds kennen en vertrouwen via Facebook opnieuw te overhalen om iets aan te kopen.

 

Hoe kan je Facebook Custom Audiences creatief gebruiken?

1. Richt je op journalisten en bloggers

Dit is misschien een gluiperige manier om een Facebook-publiek te bereiken, maar ze is wel effectief. Door een lijst te creëren met invloedrijke journalisten en bloggers, breng je jouw merk onder de aandacht bij belangrijke influencers. Hoe je zo’n lijst maakt? Noteer de namen van alle journalisten en bloggers die je wil bereiken, zoek de Facebookprofielen op van deze individuen en achterhaal hun Facebook ID-number. Dit kan je doen door “graph” voor de URL te plaatsen zoals https://graph.facebook.com/clo.willaerts.
 

2. Voeg je LinkedIn-connecties toe

Weinigen weten dit, maar je kan een lijst met al je LinkedIn-connecties samen met hun e-mailadressen downloaden. Je kan deze lijst gebruiken om een aangepaste doelgroep te creëren voor jouw Facebook-advertenties. Dit is een goede, niet opdringerige manier om jouw LinkedIn-connecties naar je website te lokken.
 

3. Bereik degenen die je mails nooit openen

Zitten er personen in jouw mailinglijst die hun mail nooit openen? Probeer dit segment van je doelgroep te bereiken via Facebook om ervoor te zorgen dat ze je boodschap niet missen!
 

4. Bereik je top-klanten

Elk bedrijf heeft een klein aantal merk-evangelisten of brand-ambassadeurs. Het is belangrijk dat je het meeste aandacht besteedt aan deze mensen en ze in de watten legt. Als je weet wie deze ambassadeurs zijn, is het een goed idee om Facebook-campagnes specifiek op deze mensen te richten. Daarnaast kan je Facebook Custom Audiences ook gebruiken om speciale aanbiedingen enkel op hen te richten.
 

5. Target personen met dezelfde voornaam

Segmenteer je e-maillijst in sub-lijsten van mensen met dezelfde voornaam. Op die manier kan je Facebook advertenties richten aan Peter of An. Je kan je publiek met andere woorden direct aanspreken! Stel je de CTR van deze advertenties voor… Wel opletten dat je e-maillijst steeds voldoende lang is, anders zal Facebook dit niet toelaten.

Extra tip: Maak voor deze verschillende advertenties ook een aangepaste landingspagina met de voornaam van de getargete personen.

Opgelet: Facebook update zijn gebruiksvoorwaarden op regelmatige basis. Omwille van privacy is name targeting niet (meer) mogelijk.

Tom Bogaert

Tom is CEO van Onlyhumans en gepassioneerd blogger over digitale marketing, met een overduidelijke en evidente voorliefde om via Search, Content & Social marketing merken menselijker te maken.

Lees meer van Tom