Facebook bant automatische updates

Binnenkort maakt Facebook een einde aan het automatisch posten van updates via applicaties. Iedereen kent het wel: de medingen dat een van je vrienden een dier heeft facebook updatesgekocht via Farmville of dat hij/zij naar een nummer luisterde via Spotify. Heel wat gebruikers hebben daarover hun ongenoegen al geuit en Facebook heeft de boodschap begrepen. Dit soort updates, afkomstig van de functie Open Graph, zal je voortaan dus niet meer op je tijdlijn zien verschijnen.

We zijn allemaal nieuwsgierig naar wat onze vrienden uitspoken, de meningen die ze verkondigen over de actualiteit of hun vakantiefoto’s. Dit soort persoonlijke updates blijf je op je timeline zien. Maar de updates die veel gebruikers vervelend vinden, krijgen we dus niet meer te zien. Facebook komt daarmee tegemoet aan de almaar toenemende kritiek van mensen die zulke updates als spam ervaren en het sociale netwerk daarvoor vaarwel zegden.

Gebruiksgemak is prioriteit

Bedrijven maken ook dankbaar gebruik van de functie. Telkens een van je vrienden ‘fan’ wordt van een bedrijf zie je dat op je tijdlijn verschijnen en komt het bedrijf in de picture. Bedrijven spreken zo het volledige netwerk aan van mensen die fan worden van een merk, wat voor een extra boost zorgt. Ook die functie zal dus voorgoed Facebook nieuw designverleden tijd zijn. Een streep door de commerciële rekening van Facebook en een ‘toegeving’ voor de gebruikers die van storende updates verlost zijn. Afwachten wat de impact is en hoe Facebook erop zal reageren.

Nieuw design uitgelekt

Ondertussen is er nog meer nieuws opgedoken van het Facebook-front. Mark Zuckerberg en de zijnen zijn bezig met een nieuw design en hebben daarvoor Fred Nerby geëngageerd. Nerby is een Zweedse desinger met internationale naam en faam die voor heel wat grote bedrijven opdrachten heeft uitgevoerd. Het belang van (bewegende) beelden springt meteen in het oog. Het design is opgesplitst in vierkante vlakken waarin het Facebook-blauw prominent aanwezig is. Verder is er bovenaan een navigatiebalk voorzien die die de huidige linkerkolom vervangt. Ook de persoonlijke pagina en de evenementenkalender zijn onder handen genomen. Of dit nieuwe design effectief wordt geïmplementeerd, is nog niet zeker. Wat wel vaststaat is dat het een ingrijpende verandering zal zijn.

Executive Summary

Updates via apps zullen niet meer automatisch op je tijdlijn verschijnen
Gedaan met Farmville en Spotify updates!

Leave A Comment