Facebook advertising, de basics

Er liggen steeds meer mogelijkheden voor het grijpen betreft online advertising. Search engine advertising en Google Adwords is voor de meeste bedrijven niets nieuws. Met Facebook advertising is men daarentegen vaak minder bekend. Wat zijn de mogelijkheden van Facebook advertenties? Waarop moet men  letten wanneer men een Facebook advertising campagne opzet? Een crash course Facebook advertising zet je op weg!

1)       Doelen opstellen en targetting bepalen

Facebook advertenties opzetten is gemakkelijker dan een Google Adwords campagne opzetten. Je kan hier onmiddellijk mee starten zonder dat je je eerst even moet verdiepen in bepaalde regels. Toch is het vanzelfsprekend om eerst je doelen voorop te stellen. Wat wil je promoten op Facebook en wat hoop je hiermee te bereiken? Wil je eerder brand awareness creëren, likes binnenhalen of mensen aanspreken met bepaalde promoties?

Bouw je campagne op voor verschillende doelgroepen. Facebook stelt zeer uitgebreide targetting opties ter beschikking. Maak hier dan ook gebruik van! Je kan targetten op:

  • Locatie, taal, onderwijs en werk
  • Leeftijd, geslacht, relatiestatus, ..
  • Likes & interesses
  • Vrienden van fans
  • Fans

De targetting mogelijkheden zijn dus ook weer helemaal anders dan bij Adwords. Binnen Facebook kan je zeer specifiek targetten. Wil je enkel sportieve vrouwen tussen de 20 en de 30 bereiken? Dit is perfect mogelijk. Let er wel op dat je een hogere CPC (cost per click) zal betalen wanneer je zeer specifiek tagt. Een algemene campagne zal goedkoper zijn.

2)      Facebook ads creëren

Facebook advertenties zijn dus gemakkelijk aan te maken. Facebook biedt twee types ads: sponsored stories en Facebook ads.

Je kan ervoor kiezen om je Facebook fanpagina te promoten, een evenement, een applicatie, een een willekeurige bestemming op Facebook of een externe website. Je daarbij ook kiezen op welke tab mensen uitkomen wanneer ze op de ad klikken.

De advertentie bestaat uit:

  • Een titel: Wanneer je een Facebook pagina promoot, zal de titel van die pagina automatisch in jouw ads worden overgenomen.
  • Een body/advertentietekst: bevat maximaal 135 tekens. Zorg voor een aantrekkelijke copy die je product of dienst met enkele catchy woorden beschrijft. Vergeet ook zeker geen call-to-action toe te voegen die lezers moeten aanzetten tot een klik!
  • Een afbeelding: Kies een afbeelding die tot de verbeelding spreekt. Vaak is het ook interessanter om voor een afbeelding te kiezen van een persoon. Facebook is all about people! Een gezicht spreekt vaker aan dan een product. Speel in je campagne met verschillende testfoto’s en bepaal zo wat het best werkt.
  • Een like button, plus de vrienden de pagina reeds liken.

3)      Budget instellen

Je kan net zoals bij Google Adwords kiezen tussen een CPM (kost per 1000 weergaves) en CPC (kost per klik). Op basis van jouw targetting stelt Facebook zelf een CPC of CPM voor. Die kan je in het begin best behouden. Naarmate je wat meer feeling krijgt met deze manier van advertising kan je hier wijzigingen in aanbrengen. Daarnaast kan je jouw dagbudget ook zelf instellen.

4)      Advertenties testen en aanpassen

Eens je meerdere advertenties hebt geschreven, kan je testen wat werkt en wat niet werkt. De Ads Manager toont het aantal kliks en impressies. Bekijk welke mensen klikken op je ads en onderzoek of je de juiste doelgroep aantrekt. Facebook bepaald welke advertenties getoond worden op basis van de formule: maximale CPC x kwaliteitsscore. Die kwaliteitsscore wordt bepaald door de CTR en (in mindere mate) het aantal likes/dislikes.

Een tip is om na een bepaalde periode van adverteren hier even mee te stoppen. Kijk wat er dan gebeurt met de pagina? Blijven de likes toestromen? Is de pagina nog steeds levendig? Zoniet, focus je op een optimalisering van de pagina.

Ook is het voor het getargeted publiek niet leuk om telkens dezelfde ads te zien. Creëer daarom af en toe een nieuwe ad, met een nieuwe afbeelding en advertentietekst.

5)      Facebook pagina optimaliseren

Ok, ads zorgen voor meer likes. Nu moet je er dan ook voor zorgen dat je die fans blijft behouden. Dit kan enkel door je facebook pagina voortdurend aan te passen en nieuwe, entertainende content te voorzien.

Hebben jullie ervaring met Facebook advertising? Wat vinden jullie hiervan? Brengt het meer op dan Google ads?

Executive Summary

Wat? Facebook advertising wordt steeds populairder
Maar? Hoe begin je eraan?

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *