Facebook-advertenties volgen je via Atlas op alle toestellen

facebook atlas

Consumenten gebruiken niet langer alleen hun computer of smartphone om informatie op te zoeken over producten of om een aankoop te doen. Ze wisselen constant af van toestel. Beginnen ze hun zoektocht op hun smartphone, dan is het mogelijk dat ze op de tablet of laptop overgaan tot de aankoop. Facebook speelt op dit fenomeen in met Atlas. Daarmee volgen advertenties je op de verschillende toestellen om je tot een aankoop te overtuigen. We leggen even uit wat Atlas voor adverteerders betekent.

Atlas, het nieuwe advertentieplatform

Facebook kocht Atlas vorig jaar over van Microsoft. Atlas is een advertentieplatform dat het voor adverteerders mogelijk maakt om Facebook-gebruikers te volgen op verschillende toestellen. Facebook heeft namelijk heel wat gegevens over zijn enorme aantal gebruikers. Het sociale netwerk gebruikt je persoonlijke informatie al om advertenties te tonen die je interesseren op Facebook. Nu gaat het bedrijf een stapje verder. Deze gegevens kunnen adverteerders nu ook gebruiken om hun advertenties op mobiele applicaties en andere websites te laten verschijnen. Atlas is een ‘people-based marketing tool’, die toelaat om getargete advertentiecampagnes op te stellen.

Zijn cookies verleden tijd?

Om informatie over consumenten te verwerven, doen adverteerders een beroep op cookies. Zo maakt Facebook gebruik van cookies om te bepalen welke websites de gebruikers bezoeken. Deze info wordt daarna gebruikt voor advertentie targeting. Heb je bijvoorbeeld net de prijs van een auto bekeken? Dan is de kans groot dat je plots advertenties voor auto’s op Facebook ziet verschijnen. Facebook weet namelijk dat je hier geïnteresseerd in bent. Cookies kunnen echter alleen voor websites gebruikt worden en dus niet voor mobiele toestellen. Daarom is het moeilijk om gegevens te verkrijgen over de aankooptrechter van consumenten wanneer verschillende browsers of toestellen gebruikt worden.

Volg Facebook-gebruikers met je advertenties op alle toestellen en meet de effectiviteit.

 Met Atlas wordt het dus mogelijk om op basis van data van Facebook gegevens over de gebruikers te verzamelen. Hierdoor kunnen Facebook-gebruikers gevolgd worden op verschillende toestellen, maar kunnen ook online campagnes gekoppeld worden aan offline verkopen als deze persoon zijn e-mailadres meedeelt bij de aankoop. Deze koppeling tussen de online en offline wereld helpt bij het meten van de effectiviteit van een campagne. Je kan namelijk zien hoe de verschillende kanalen elkaar ondersteunen en zo tot een aankoop leiden. Is het product aangekocht na het zien van een advertentie op een mobiel toestel? Ook dat kom je te weten met Atlas. Op die manier kan je je marketing budget beter verdelen.

Facebook Atlas werkt ook met Instagram

Ook op Instagram kan je gebruikmaken van Atlas. Hierdoor wordt het mogelijk om resultaten op Facebook, Atlas en Instagram gemakkelijk met elkaar te vergelijken. Momenteel heeft Facebook ook al een contract met Omnicom, waardoor er advertenties worden vertoond voor merken zoals Pepsi en Intel.

Wat brengt de toekomst?

In het begin wordt Atlas gebruikt om advertenties te vertonen, in de toekomst kan dit platform evolueren naar een advertentie-aankoopplatform. Daarnaast zal er met meerdere partners gewerkt worden. Er rijzen natuurlijk wel wat vragen rond de privacy. Facebook vermeldt dat Atlas anoniem personen zal volgen op de verschillende toestellen. Hiermee bevestigen ze dat de identiteit beschermd wordt.

Executive Summary

Facebook-gebruikers volgen met je advertenties op verschillende toestellen? Het is nu mogelijk met Atlas. Dit advertentieplatform helpt je ook bij het meten van de effectiviteit van je campagne, waardoor je je marketingbudget beter kan verdelen over de verschillende kanalen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *