Facebook-advertenties kunnen nu nóg beter getarget worden

facebook-ads

Heb je al opgemerkt dat advertenties op Facebook aangepast zijn aan jouw interesses? Het is geen toeval dat je een advertentie van een kledingwinkel op je startpagina ziet als je sterk geïnteresseerd bent in de laatste nieuwe modetrends. Nu biedt Facebook aan marketeers de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken op basis van het type mobiele netwerkconnectie.

Facebook-advertenties richten naar een specifieke doelgroep

Facebook beschikt over heel wat informatie over zijn gebruikers. Op basis van deze gegevens worden advertenties afgestemd op een bepaalde doelgroep. Bestaat je doelgroep uit mannen tussen 30 en 50 jaar? Dan zullen enkel personen met dit profiel je Facebook-advertenties te zien krijgen. Bovendien kan je hier nog een stuk verder in gaan. Mensen bereiken op basis van locatie, interesses, opleiding, het type toestel, het model van toestel en het besturingssysteem: het is allemaal mogelijk.

Sinds kort kan je je doelgroep ook targeten op basis van het type netwerkconnectie of netwerkverbinding van smartphones. Facebook bekijkt of je smartphone werkt met 2G, 3G of 4G en past het soort advertenties hierop aan. Je kan ook instellen dat je advertenties enkel getoond worden aan mensen die een smartphone met 4G hebben. Deze toepassing werd eerst door Vodafone in India getest en is momenteel wereldwijd beschikbaar.

Waarom stelt Facebook deze advertentie-optie ter beschikking?

Pas het type advertentie aan aan de mobiele netwerkverbinding van je doelgroep.

 In ontwikkelingslanden bezitten steeds meer mensen een smartphone. Daarnaast stijgt in deze landen ook het aantal Facebook-gebruikers. Er is echter nog niet in elk van deze landen even snel internet. Om op deze overgang in te spelen, biedt Facebook een nieuwe advertentie-optie aan. Facebook wil natuurlijk ook die personen met advertenties kunnen bereiken. Met de nieuwe optie wordt er rekening gehouden met de snelheid van het internet en de kosten van de mobiele data. Zo worden filmpjes bijvoorbeeld enkel getoond aan mensen die over 4G beschikken en een afbeelding aan smartphones met een 2G of 3G netwerkconnectie. Hierdoor verbetert de ervaring met Facebook-advertenties.

De voordelen van de nieuwe Facebook targeting optie

Deze nieuwe optie biedt verschillende troeven:

  • Door een onderscheid te maken tussen het type mobiele netwerkverbinding worden advertenties efficiënter getoond. Aan inwoners van Indonesië met 2G toon je namelijk best geen video-advertenties.
  • Het type advertentie wordt aangepast aan de snelheid van het internet. Hierdoor verbetert de ervaring met de advertenties.
  • Doordat de Facebook-advertenties nog beter getarget zijn, bereik je een relevanter publiek.
  • Bovendien stijgt de relevantie van je advertenties voor je doelgroep.
  • Je kan ook internationaal een groter publiek bereiken met je advertenties.
  • Facebook vermeldt daarnaast dat ze aan de privacy gedacht hebben. Ze bevestigen dat alle data anoniem zijn en blijven.
Executive Summary

Bijna iedereen gebruikt een smartphone en/of tablet. Niet iedereen heeft echter even snel internet. Om hierop in te spelen, lanceert Facebook een nieuwe targeting optie. Advertenties kunnen nu ook getoond worden aan mensen op basis van het type netwerkconnectie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *