De Facebook relevance score voor advertenties

Facebook relevance score

Facebook introduceerde onlangs de ‘relevance score’ voor Facebook-advertenties. Deze score doet een beetje denken aan de kwaliteitsscore van Google Adwords: net als de kwaliteitsscore is de relevance score een score van 1 tot 10 die invloed heeft op hoeveel je betaalt. Hoe hoger de score, hoe minder je betaalt. Naar eigen zeggen gebruikt Facebook de score al langer, maar maakt ze nu pas beschikbaar als zichtbare metric voor adverteerders.

facebook revelance score

Hoe werkt de relevance score?

De relevance score wordt berekend op basis van de positieve en negatieve feedback op je advertenties die Facebook ‘verwacht’. We kunnen daarbij veronderstellen dat Facebook naar de resultaten van je advertenties in het verleden kijkt, om op basis daarvan een voorspelling over de toekomst te maken.

Onder positieve feedback verstaat Facebook gewenste acties die gebruikers ondernemen nadat ze je advertentie zien, bijvoorbeeld liken, delen of doorklikken naar je website. Onder negatieve feedback verstaat Facebook het verbergen of blokkeren van je advertenties.

De score van 1 tot 10 wordt constant geüpdatet op basis van het gedrag van je doelpubliek. Een belangrijke kanttekening is dat de score niet voor elk type campagne van belang is. In campagnes met een gegarandeerd bereik, waarbij enkel het aantal impressies belangrijk is, heeft de score geen invloed op hoeveel je betaalt. Deze campagnes zijn gericht op het creëren van ‘brand awareness’ en minder op interactie. Facebook vindt de score in dit soort campagnes minder belangrijk.

Wat is het belang van de relevance score?

Net als de kwaliteitsscore in Google zorgt een goede score ervoor dat je minder moet betalen om evenveel mensen te bereiken. In combinatie met een sterk bod zorgt een sterke score ervoor dat je advertenties op een zo efficiënt mogelijke manier getoond worden. Daarnaast helpt de score bij het testen van verschillende soorten advertenties in bestaande of nieuwe campagnes. Wanneer de score in een bestaande campagne plots omlaag gaat, dan wordt het tijd om je advertenties op te frissen.

Hoe gebruik je de relevance score?

Een hoge relevantie-score heeft natuurlijk een aantal voordelen, maar het toch is het belangrijk om je niet te veel te focussen op de metric. Je doelen zijn nog altijd het belangrijkst en zolang je die bereikt is een hoge of lage relevance score van weinig belang. De score is slechts een hulpmiddel in het bereiken van die doelen!

Executive Summary

Facebook introduceerde onlangs de relevance score, die je kan vergelijken met de kwaliteitsscore in Google Adwords. Een hogere score betekent minder betalen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *