De Carousel Ads van Facebook, een geduchte rivaal voor Google

Carousel Ads

Omdat de manieren waarop we het internet gebruiken voortdurend veranderen, staat internetmarketing nooit stil. Een van de grootste evoluties van de laatste jaren was de opkomst van content marketing. Ook social advertising vraagt almaar meer aandacht. De Carousel Ads van Facebook waren op dat gebied een van de belangrijkste innovaties van 2015. Het lijkt erop dat Facebook haar concurrent Google hiermee naar de kroon steekt.

Tegelijk verschillende producten aanbieden via Carousel Ads

Afgelopen winter lanceerde Facebook een nieuwe manier van adverteren op zijn sociale netwerk. De Carousel Ads vormen een mooie aanvulling op de al bestaande Facebook Ads. Terwijl de klassieke reclame uit één afbeelding en wat tekst bestaat, laten de Carousel Ads toe om drie tot vijf beelden te combineren tot een dynamische advertentie.

De afbeeldingen kunnen naar meerdere webpagina’s linken, zodat je reclame kunt maken voor verschillende producten, of je bezoekers makkelijk naar meerdere specifieke landingspagina’s stuurt. Zo kun je als adverteerder aanzienlijk meer conversies behalen.

De Carousel Ads zijn aantrekkelijk voor Facebook-gebruikers. Ze zijn alvast een pak leuker dan de statische, kleine advertenties in de zijbalk. Met de Carousel Ads voelen veel Facebook-gebruikers zich aangesproken om naar rechts te scrollen en te ontdekken welke producten er nog in de aanbieding zijn. Nogal wat adverteerders halen bovendien al hun creativiteit boven om van de advertenties iets leuks en origineels te maken. Zo kunnen ze een foto opsplitsen in drie tot vijf beelden, en telkens een ander aspect toelichten. Een ludiek stappenplan behoort evengoed tot de mogelijkheden.

 

Ultragerichte targeting

De adverteerder heeft de keuze uit een manuele en dynamische invulling van z’n Carousel Ads. Die laatste optie is bijzonder handig voor webshops met duizenden producten. Je laadt je hele webwinkel op en laat ze automatisch roteren. Facebook zorgt ervoor dat de producten elkaar regelmatig afwisselen, en laat je vervolgens weten welke advertenties het meeste conversies opleveren.

De meerwaarde van Facebook Ads is altijd al geweest dat je je kunt richten tot specifieke doelgroepen. Facebook beschikt nu eenmaal over veel en betrouwbare informatie over zijn gebruikers. Met Carousel Ads komt daar nu nog een functie bij. Je kunt vanaf nu ook een doelpubliek selecteren op basis van hun gedrag. Zo kies je bijvoorbeeld voor gebruikers die jouw site de afgelopen x weken niet bezocht hebben, of gebruikers die bepaalde andere websites bezochten.

Facebook versus Google

De Carousel Ads zijn visueel aantrekkelijk, gevarieerd en bijzonder doelgericht. Je kunt je advertenties tonen aan gebruikers die al een sterke interesse hebben in je product, en de kans dat zij erop klikken, is eveneens groter.

Google Shopping advertenties

Bron: Google.be

Het nieuwe feature wordt wel eens vergeleken met de Google Shopping-advertenties die je te zien krijgt als je in Google naar specifieke producten zoekt. Er zijn evenwel enkele belangrijke verschillen en die lijken vooral in het voordeel van Facebook te spelen:

  • Op Google krijg je de productadvertenties te zien als je een bepaald zoekwoord ingeeft. Facebook toont zijn Carousel Ads op basis van het profiel en de surfgeschiedenis van gebruikers.
  • De sessieduur op Google is doorgaans korter.
  • Carousel Ads zien er ook op mobiele toestellen bijzonder aantrekkelijk uit. In tegenstelling tot de bescheiden Google-advertenties, zijn de Carousel Ads schermvullend.

De eerste resultaten van Carousel Ads zijn dan ook veelbelovend. De kost-per-klik en de kost-per-conversie liggen aanzienlijk lager, terwijl adverteerders zowel meer kliks als conversies krijgen. Het valt uiteraard nog af te wachten of het succes van de advertenties aanhoudt. Wanneer er een nieuwe soort advertenties verschijnt, is het typisch dat die in het begin meer kliks aantrekken, maar eenmaal ‘het nieuwe’ eraf is, daalt de interesse meestal. Ten slotte hangt veel af van de manier waarop je je campagne opbouwt.

 

Executive Summary

De Carousel Ads van Facebook zijn een van dé innovaties in de wereld van social media marketing. Steekt Facebook Google hiermee naar de kroon?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *