Analyseer je Facebook pagina met nieuwe gratis tool Minilytics

Hoe je het nu draait of keert, een pagina aanmaken op Facebook is voor vele bedrijven een absolute must geworden. Je klanten zitten immers ook op Facebook, en ze verwachten van jouw bedrijf hetzelfde. Om je activiteit op je Facebook pagina op te volgen heb je ondertussen al de keuze tussen verschillende tools, die al dan niet gratis zijn. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor de eigen Facebook Insights, maar deze tool kan voor een leek in online marketing al snel heel overweldigend lijken.

Pagelever, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in Facebook Analytics, heeft onlangs een nieuwe tool op de markt gebracht die je in staat moet stellen om op een heel eenvoudige manier de activiteit op je Facebook pagina te analyseren.

Minilytics, zo heet de tool, geeft je een antwoord op enkele voor de hand liggende, maar belangrijke vragen wanneer je een Facebook pagina beheert. Concreet geeft Minilytics je momenteel een antwoord op 4 vragen, maar Pagelever zegt de tool in latere fases stapsgewijs te zullen uitbreiden.

Hoeveel fans bereik ik met mijn posts?

Momenteel geeft Facebook je al een inzicht in het totale bereik van je Facebook posts. Je zal kunnen checken hoeveel mensen je post op Facebook hebben gezien, of kunnen zien, maar je krijgt geen onderscheid te zien tussen fans en niet-fans. In sommige gevallen kan dit inderdaad interessant zijn om te weten.

Door je laatste X aantal posts te analyseren zal Minilytics een gemiddelde bereik, een maximum bereik en een minimum bereik van je eigen fanbase kunnen vaststellen.

Wie zijn mijn fans?

Heel interessant om te weten natuurlijk. Wie is er fan van jouw merk of dienst? Het kan je helpen om je toekomstige marketingstrategie of zelfs je toekomstige bedrijfsstrategie hierop af te stellen. Wie je fans juist zijn kan je natuurlijk ook zien door de lijst van likes door te nemen, maar indien je merk honderden of zelfs duizenden fans heeft, is dit onbegonnen werk.

Minilytics geeft je op een overzichtelijke manier weer hoeveel procent van je fans mannelijk of vrouwelijk is, en in welke leeftijdscategorie ze zich bevinden. Dezelfde informatie kan je natuurlijk ook terugvinden in andere analysetools, zoals Facebook Insights, maar Minilytics slaagt er in deze info op een heel overzichtelijke manier weer te geven, verstaanbaar voor elke beginner!

Beste type van posts?

Op welk type posts scoor je het best? Op welk type posts wordt het meest gereageerd of haal je het hoogste engagement? Met het type posts worden tekst updates, links, foto’s, video’s en dergelijke bedoeld. Het is interessant om het type posts die goed werken meer in te zetten om meer engagement te krijgen op jouw pagina. Wordt er bijvoorbeeld beduidend meer gereageerd op foto’s, dan is het interessant om meer foto’s te plaatsen dan andere type media. Op die manier verschijn je ook meer in de news feed van andere gebruikers, ook niet-fans, en bestaat de kans dat ook zij jouw merk gaan ontdekken.

Ook hier weer analyseert Minilytics de voorbije X aantal posts op jouw pagina, afhankelijk van het aantal posts dat reeds op jouw pagina geplaatst werd. Opdat Minilytics alle type posts kan analyseren, is het natuurlijk wel noodzakelijk dat alle type posts al op jouw pagina geplaatst zijn. Heb je nog nooit een foto geplaatst, dan kan Minilytics onmogelijk analyseren of dit type posts goed scoort.

Beste tijdstip om te posten?

Nog zo’n klassieker natuurlijk. Wat is het beste tijdstip om te posten? Op welk tijdstip krijgen je posts de meeste respons, het hoogste engagement. Ook hier weer analyseert Minilytics de laatste X aantal posts op jouw pagina.

Net zoals bij het type posts kunnen we ook hier weer dezelfde opmerking geven. Opdat Minilytics je het optimale tijdstip kan voorstellen, moet je er natuurlijk voor zorgen dat elk tijdstip geanalyseerd kan worden. Indien je elke post om 9 uur ’s morgens plaatst, dan lijkt ons de kans groot dat Minilytics dit als optimale tijdstip zal aangeven. Zorg er dus voor dat je je posts op verschillende tijdstippen plaatst alvorens je deze analyse uitvoert.

Conclusie

Zoals gezegd, Minilytics biedt op het bereik van fans na weinig nieuws. Toch loont het de moeite om deze tool een kans te geven. Het is de perfecte tool voor beheerders die niet erg thuis zijn in online marketing. Het is makkelijk om mee te werken en heel overzichtelijk. Nog een laatste overtuigende argument? Het is gratis!

Executive Summary

Gratis Facebook analyse tool Minilytics
Gratis tool Minilytics geeft je het antwoord op enkele belangrijke vragen bij het analyseren van je Facebook pagina.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *