Actie voor vrouwenrechten raakt Facebook op zwakste punt

actie voorvrouwenrechten raakt Facebook op zwakste puntFacebook ligt al enkele jaren onder vuur vanwege de slappe aanpak van haatdragende en vrouwonvriendelijke berichten en foto’s. De voorbije weken riepen verscheidene actiegroepen nog eens op om actiever op te treden tegen deze berichten.  Onder druk van deze actiegroepen verstrengt Facebook nu zijn voorwaarden en regels.

Vrijheid van meningsuiting

Telkens als Facebook een klacht kreeg over vrouwonvriendelijke afbeeldingen haalde Facebook de foto weg. Het probleem werd echter niet structureel aangepakt, tot ergernis van velen. Facebook beschermde zich steeds met de vrijheid van meningsuiting. “Hoewel zo’n dingen vulgair en beledigend zijn, is dat soort inhoud niet in strijd met onze richtlijnen”, vertelde een woordvoerder aan The Huffington Post.

wam roept op om facebook te boycottenHevig protest

Het protest werd nog heviger en daarom schreef de activistische vrouwenbeweging Woman, Action and The Media (WAM) een open brief naar het sociale netwerk. In de brief riepen ze op om de groepen met gewelddadige en vrouwonvriendelijke toon te verwijderen. Om deze oproep kracht bij te zetten, riepen ze ook gebruikers en adverteerders op om te protesteren op het netwerk.

Adverteerders in de aanval

Nissan, als grote investeerder, trok zijn advertenties op Facebook terug. De Japanse autofabrikant wil niet dat de nieuwe Nissan aangeprezen wordt naast een afbeelding van een bont en blauw geslagen vrouw. Andere grote adverteerders volgden: Dove (Unilever), eReader Utopia, Nationwide trokken hun advertenties terug om Facebook te boycotten.

Strengere voorwaarden

Door adverteerders aan te spreken raakten ze Facebook duidelijk op het zwakste punt. Facebook reageerde deze week al dat ze werken aan een betere opsporing van dergelijke haatdragende inhoud. De richtlijnen zullen worden aangepast en de moderators krijgen een bijkomende opleidingen.

“De voorbije dagen is duidelijk geworden dat onze systemen om hate speech op te sporen en te verwijderen niet werken zoals we zouden willen, zeker wat gender based discriminatie betreft. We verbeteren die automatische systemen voortdurend en spelen in op meldingen van gebruikers, maar de richtlijnen van die systemen slagen er niet in om alle inhoud te vatten die onze standaarden schendt. We moeten – en zullen – beter doen”, klinkt het op de website van Facebook.

Executive Summary

Facebook pakt inhoud die onze standaarden schendt eindelijk aan!
Na protest van verscheidene actiegroepen verstrengt Facebook haar voorwaarden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *