01.06.2012 - Social

5 optimalisatietips voor Facebook Advertising

Velen onder jullie hebben waarschijnlijk al eens een test opgezet met Facebook Advertising. Facebook is een grote markt op zichzelf, en je zou gek zijn om als adverteerder dit enorme potentieel zomaar naast je neer te leggen. Toch is adverteren er niet altijd zo eenvoudig. Mensen die al jaren gewoon zijn om te adverteren via Adwords, merken meteen het verschil met Facebook. Daar waar consumenten in Google effectief op zoek zijn naar je product of dienst, benader je mensen op Facebook op een tijdstip waarop ze niet op zoek zijn.

Het gevolg is dat veel mensen klikken op je advertentie, gewoon uit nieuwsgierigheid of verveling, en uiteindelijk geen conversie uitvoeren. Heel vervelend voor jou als adverteerder natuurlijk, aangezien je de kosten snel ziet oplopen. Je Facebook campagnes rendabel krijgen is dus niet zo eenvoudig, en vele adverteerders hebben er al hun tanden op stukgebeten.

Toch is het wel degelijk mogelijk om winst te maken via je campagnes op Facebook. We hebben hier 5 tips op een rijtje gezet.

Kies het juiste advertentietype

Bij Facebook Advertising heb je de keuze tussen verschillende soorten advertentietypes. Enerzijds kan je je advertentie laten leiden naar een externe website, bijvoorbeeld je eigen bedrijfswebsite. Anderzijds kan je ook kiezen voor advertenties met meer sociale interactiemogelijkheden. Studies hebben al aangetoond dat gebruikers meer geneigd zijn om te klikken en te converteren als ze zien dat vrienden een bepaalde advertentie leuk vinden.

Ook al heb je advertenties die leiden naar je website, en ben je tevreden over de resultaten van deze advertenties, het loont zeker de moeite om ook andere advertentietypes te testen. Het kan niet alleen een bron zijn van extra inkomsten, sociale advertenties zijn ook uiterst geschikt voor het bouwen van een community rond je merk.

Let op de juiste timing

Net zoals bij andere advertentieprogramma’s is ook hier timing heel belangrijk. Dit hangt af van sector tot sector. Ben je bijvoorbeeld een cafébaas, of eigenaar van een discotheek, dan kan je natuurlijk best in het weekend adverteren. Ben je eigenaar van een fitness, dan is het misschien een goed idee om na de feestdagen te adverteren.

In tegenstelling tot Google Adwords heeft Facebook geen uitgewerkte advertentieplanning. Je kan dus niet automatisch instellen wanneer je je advertenties wil vertonen. Toch zijn er enkele externe tools te vinden die dit probleem kunnen verhelpen.

Optimaliseer op conversie

Veel adverteerders hebben de gewoonte om verschillende advertenties aan te maken, en deze advertenties na een tijdje te evalueren. Meestal gebeurt dit dat op basis van clicks en click-through-rate. Veel adverteerders gebruiken dan ook aantrekkelijke visuals en ad copies om mensen ertoe aan te zetten om te klikken. Echter, dit is nog geen garantie dat de klikkers ook gaan converteren. Integendeel, het kan je opzadelen met heel wat hoge kosten.

Wil je een positieve marge behalen op je advertenties, is het dus belangrijk om te evalueren op basis van conversies. Het is beter om een advertentie met weinig kliks en veel conversies te hebben, dan een advertentie met veel kliks maar weinig conversies.

Betaal voor de juiste mensen

Er is al veel gezegd en geschreven over de CPC die je bij Facebook betaalt voor een klik. Hoe deze CPC juist bepaald wordt, is op zijn zachtst gezegd niet echt duidelijk. Wanneer je een advertentie aanmaakt, raadt Facebook je een range van CPC’s aan waarbinnen je best je bod plaatst. Meer zelfs, Facebook raadt je in de guidelines zelfs aan om meteen het maximum bod te plaatsen. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, aangezien Facebook er dan meer aan verdient.

Toch zijn sommige adverteerders ervan overtuigd dat dit maximum bod wel degelijk een voordeel biedt. Je advertentie zou dan getoond worden aan mensen die minder inloggen op het sociale netwerk, maar wel voor een langere tijd rondsurfen. Dit soort gebruikers zijn veel meer geneigd om te converteren na het klikken op een advertentie. Ze hebben immers tijd om de conversie te voltooien, in tegenstelling to mensen die veel inloggen, maar slechts enkele seconden actief blijven. Het loont dus zeker de moeite om eens een advertentie te testen met een maximum bod.

Gebruik de juiste landing pages

Je kan veel tijd besteden aan het optimaliseren van je advertenties op basis van het aantal kliks dat ze genereren, maar als je de gebruikers naar de verkeerde landingspagina leidt, jaag je jezelf alleen maar in de kosten. Optimaliseer dus niet alleen je advertentie maar ook je landingspagina.

Zorg ervoor dat consumenten vinden waarvoor ze geklikt hebben. Heb je een speciale aanbieding in je advertentie, overweeg dan bijvoorbeeld een speciale landingspagina aan te maken waar deze aanbieding in het middelpunt van de belangstelling staat. Op die manier is de kans het grootst dat de klikkers zullen converteren.

Het allerbelangrijkste bij Facebook Advertising is echter het blijven testen van je campagnes. Rust niet op je lauweren indien je resultaten goed zijn, de kans is groot dat er toch nog meer uit je campagnes te halen valt mits een aantal aanpassingen. Optimalisatie is een proces dat nooit eindigt.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans