Wat Zalando ons leert over e-mailmarketing

e-mailmarketing

Iedereen kent ondertussen de online retailreus Zalando. Je houdt van Zalando, of je houdt er niet van, maar e-mailmarketeers kunnen heel wat leren van hun aanpak. Dialoogmarketingbureau Yourzine hield de e-mailmarketing van Zalando in 2013 nauwlettend in de gaten en inventariseerde de e-mailmarketinguitingen.

Zendfrequentie van mailings

Er is vaak discussie over de verzendfrequentie van mailings, want te veel mailings kan leiden tot irritatie van de doelgroep met optout als gevolg. Dit is de eerste regel die Zalando aan haar laars lapt. Er werden in 2013 namelijk gemiddeld 3 nieuwsbrieven per week verstuurd. Wat blijkt? Abonnees vinden het helemaal niet erg dat Zalando hun mailbox overspoelt met nieuwsbrieven. Let op! De boodschap van de mailing moet persoonlijk en relevant zijn, op die manier zijn je mails meer dan welkom.

Afzendernaam van mailings

In 2013 testte Zalando zes verschillende afzendernamen. Het vaakst gebruikten ze ‘Zalando Nieuwsbrief’. Een andere afzendernaam die regelmatig terug kwam was ‘SALE bij Zalando’. Voor de herkenning van je nieuwsbrief neem je best altijd je merknaam op in de afzendernaam. Daarnaast is ook consistentie belangrijk en kies je best het hele jaar dezelfde afzendernaam!

Het verzendmoment

Het ideale verzendmoment bestaat niet meer sinds de sterke mobiele revolutie. Ongeveer iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en opent mails op eender welk moment van de dag. Toch heeft Zalando een vast verzendpatroon opgebouwd. Ze mijden nadrukkelijk de middag en versturen niets tussen 21u en 6u59. De meeste nieuwsbrieven worden verzonden tussen 18u en 19u en ook in de voormiddag tussen 7u en 11u59 worden heel wat nieuwsbrieven verstuurd.

De onderwerpregel van je nieuwsbrief

De onderwerpregel moet de ontvangers van je nieuwsbrief verleiden om hem te openen, maar hoe doe je dat? Moet de subjectline kort en bondig zijn of net wat langer? Zalando gebruikt 45 tot 74 karakters voor hun onderwerpregel. In deze subjectlines verwerken ze meerdere boodschappen om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken en zoveel mogelijk ontvangers te verleiden om de mail te openen.

Voor elke nieuwsbrief gebruikte Zalando bovendien een unieke onderwerpregel, geen enkele werd hergebruikt. Wat nog op viel, is dat Zalando graag gebruik maakt van leestekens, maar symbolen achterwege laat.

Bron: Marketingfacts

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *