Vijf tips om je e-mail marketing strategie te bepalen

e-mail-marketing-strategie

Het is niet altijd even gemakkelijk om relevante e-mails te sturen naar je klanten. Je moet hen blijven interesseren en ervoor zorgen dat ze zich niet uitschrijven. Een goede e-mail marketing strategie is dan ook onmisbaar. Je kan je mails sturen aan de hand van de levenscyclus van je klant: acquisitie, activatie, retentie, verwijzing en opbrengst. Bepaal daarom eerst je e-mail marketing strategie en probeer zo je klanten te overtuigen en te behouden.

Acquisitie: start met een welkomstmail

Heeft een potentiële klant zijn e-mailadres opgegeven? Laat deze kans dan niet aan je voorbij gaan! Maak er gebruik van en verstuur een welkomstmail. In deze eerste mail is consistentie heel belangrijk. Zorg ervoor dat de e-mail in lijn is met je website en je huisstijl. Zo weten mensen onmiddellijk dat de mail van jouw bedrijf komt, zonder nog maar een blik op de naam van de afzender te werpen.

Benadruk in deze mail de voordelen voor de toekomstige klant. Kunnen mensen producten online bestellen en van een gratis verzending genieten? Leg hier dan zeker de nadruk op! Zo onderscheid je je van de concurrentie en onthouden mensen dit voordeel. Vergeet ook call-to-actions niet. En vermeld zeker je sociale media-icoontjes. Op die manier overtuig je mensen van je voordelen en zet je hen onmiddellijk aan om tot actie over te gaan.

Activatie: de activatie van je bezoekers

De gebruiker is op je website terechtgekomen, heeft zijn e-mailadres opgegeven en heeft je welkomstmail ontvangen. In deze fase geeft de gebruiker je een signaal dat hij geïnteresseerd is in je product. Zo hebben sommigen zich bijvoorbeeld ingeschreven voor een gratis proefversie of hebben ze zich ingelogd op je website.

Op dit moment is het dan ook belangrijk om na te gaan welke informatie je hebt over je gebruikers. Heeft deze persoon de welkomstmail geopend of niet? Heeft deze persoon al verdere stappen ondernomen? Hier kan je met deze e-mail op inspelen. Zo kan je bijvoorbeeld vermelden dat iemand zich een tijdje geleden had aangemeld, maar verder geen actie heeft ondernomen. Denk hierbij ook na over wat je gebruikers interesseert en wat ze speciaal vinden.

Retentie: behoud je gebruikers

In deze fase voegen potentiële klanten een product toe aan hun winkelkarretje. Op dit moment is het doel mensen over de streep te trekken en hen daarna ook als klant te behouden.
Hierbij is het niet altijd een goed idee om een nieuwsbrief te versturen. Door de hoge frequentie komt het bij veel mensen over als wekelijks verkooppraatje. Stuur dus enkel met een nieuwsbrief als het past bij je bedrijf, product en publiek.

Denk ook goed na over de frequentie van je e-mails. Je wil natuurlijk niet vergeten worden door je klanten, maar wanneer je te veel mails stuurt, is de kans groot dat ze afhaken. Zijn je klanten je toch vergeten? Probeer hen dan opnieuw te overtuigen met bijvoorbeeld een speciale aanbieding.

Verwijzing: vraag naar de mening van je klanten

Ga op zoek naar je beste en meest geëngageerde klanten. Deze mensen zijn hoogstwaarschijnlijk bereid om feedback te geven over je producten of mee nieuwe producten te testen. Beschik je niet over zo’n klantenbestand? Vraag het dan gewoon aan enkele bestaande klanten.

Inkomsten: verhoog je opbrengst

Het doel tijdens deze fase? De ‘customer lifetime value’, of de verwachte waarde per klant, verbeteren. Tracht de aankoopfrequentie of het gespendeerde bedrag per aankoop de hoogte in te stuwen. Ten slotte moet je de klant ook behouden. Hoe langer iemand klant is, hoe groter zijn ‘lifetime value’.

Nadat je klant een aankoop gedaan heeft, kan je hem een digitale factuur bezorgen. Zo heeft hij onmiddellijk een duidelijk overzicht van de aangekochte goederen. In deze mail kan je nog extra informatie bieden. Denk maar aan een stratenplan, indien de klant een pakketje moet afhalen in de winkel. Op die manier bevestig je aan de klant dat hij een goede beslissing heeft gemaakt om bij jou klant te worden.

Executive Summary

Je e-mails kunnen inspelen op de levenscyclus van je klant: acquisitie, activatie, retentie, verwijzing en opbrengst. Bepaal daarom eerst je e-mail marketing strategie en probeer zo je klanten te overtuigen en te behouden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *