Trigger based e-mail marketing onder de loep

e-mail marketing

E-mail marketing werkt en brengt vaak heel wat conversies binnen. Toch wil dat niet zeggen dat je op je lauweren mag rusten. Door je e-mail campagnes te optimaliseren haal je er nog meer uit. Een van de mogelijkheden voor optimalisatie is trigger based e-mail marketing, waarbij je een e-mail stuurt op basis van een bepaalde actie.

Trigger based e-mail marketing, wat is dat?

Bij trigger based e-mail marketing stuur je automatisch een mail op basis van een bepaalde actie. In zijn meest eenvoudige vorm denken we dan bijvoorbeeld aan een bevestigingsmail wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief, maar je kan hier ook veel verder in gaan. Wat dacht je bijvoorbeeld van een mail aan iemand die al lange tijd je nieuwsbrieven niet meer opent of een mail aan iemand die iets in zijn/haar winkelmandje plaatst maar niet koopt? Door je doelpubliek te segmenteren en hen doelgericht bepaalde e-mails te sturen, til je je e-mail marketing naar een hoger niveau. Een mooi voorbeeld zijn de e-mails van Netflix, die na het opzeggen van je abonnement regelmatig een e-mail sturen in een poging klanten terug te winnen.

Capture

Hoe ga je te werk?

Idealiter combineer je je reguliere nieuwsbrieven met trigger based e-mails. Bepaal een aantal doelstellingen die je wil bereiken met je e-mail marketing, leg een globale strategie vast en stel op basis daarvan een lijst op met acties. Probeer daarin creatief en uniek te zijn. Segmenteer je klanten en definieer enkele belangrijke momenten in de koopcyclus van die klanten. We zetten enkele voorbeelden op een rijtje:

  • Nieuwe klanten stuur je een verwelkomingsmail, waarin je uitlegt wat ze kunnen verwachten.
  • Bestaande klanten stuur je specifieke aanbevelingen op basis van hun koopgedrag.
  • Beloon vaste klanten met kortingen of ludiek acties.
  • Klanten die je kwijt bent, stuur je na verloop van tijd een e-mail om ze terug te winnen.

Trigger-based e-mail marketing: best practices

  • Je e-mail marketing is maar zo goed als je database. Verzamel relevante informatie over je klanten en stem je trigger-based mailings daarop af.
  • Bombardeer je klanten niet met e-mails, maar zorg dat ze een beperkt aantal e-mails per week of per maand krijgen.
  • Hou het simpel, zeker als je nog maar net begint met trigger-based e-mails. Ze hoeven niet meteen een fancy template te bevatten, dat kan later nog volgen, nadat een eerste testcampagne zijn nut heeft bewezen.
  • Wees creatief en duidelijk! Alleen door creatief te zijn onderscheid je je van de concurrentie. Door duidelijk te zijn, weet je klant waar hij of zij aan toe is. Onderstaande e-mail van Coolblue is een mooi voorbeeld van een creatieve campagne die ook heel duidelijk stelt wat je van de nieuwsbrief mag verwachten.

Capture1

Executive Summary

Combineer trigger based e-mail marketing met reguliere nieuwsbrieven voor het beste resultaat!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *