Tips voor een succesvol e-mailmarketingbeleid

e-mailmarketing-300x215Hoewel de internet marketeer vandaag de dag heel wat alternatieven ter beschikking heeft in de communicatie met klanten – denk maar aan blogs, sociale media en YouTube – blijft e-mailmarketing een bijzonder doeltreffend wapen om klanten te winnen en conversies uit te lokken. Je doet er dan ook goed aan voldoende tijd te besteden aan je e-mailverkeer.

Zorg dat wat je te vertellen hebt waardevol is

Als je een e-mail naar een klant stuurt, dan neem je expliciet een deeltje van diens tijd in beslag. Zorg er dus voor dat je ook iets waardevols te vertellen of te delen hebt. Dat heeft te maken met respect. Vermijdbare spellings- en grammaticafouten zijn absoluut uit den boze en genoeg om het vertrouwen dat je met je klant hebt opgebouwd, teniet te doen.

Liever te kort dan te lang

Kill your darlings. De tijd van je klant is beperkt. Schrijf dus to-the-point en vermijd al te veel details. Schrijven is schrappen, ook in e-mailmarketingverkeer. Als je het in 300 woorden niet gezegd krijgt, bedenk dan even of je niet te veel hooi op je vork neemt en laat het schrijfwerk over aan een professional.

Bedenk een prikkelende titel die de lading dekt

Met de titel van je mail maak of kraak je de interesse van je lezer. Als die niet tot de verbeelding spreekt, is de kans zeer klein dat je mail effectief zal worden gelezen. Het is niet eenvoudig om algemene richtlijnen te geven, maar houd dit alvast in het achterhoofd: een titel moet in de eerste plaats zeggen waarover de tekst gaat én de lezer op de een of andere manier prikkelen.

Schrijf rond een trefwoord

Kies een of twee trefwoorden – het ‘thema’ van je mail – en schrijf daar rond. Zorg er ook voor dat het onderwerp vanaf de eerste regel duidelijk is voor je lezer. Je zult zien: zo krijg je als vanzelf een gebalde en concrete mail zonder overbodig ballast.

Sluit af met een call-to-action

Als je wil dat e-mailmarketing tot conversies leidt, dan zul je je (potentiële) klant moeten aanzetten tot actie. Dat doe je het beste via een zogenaamde call-to-action. Je vraagt expliciet om een bepaalde handeling uit te voeren. Bijvoorbeeld: ‘Klik hier als je alles wil weten over ‘content marketing’.

Executive Summary

E-mailmarketing blijft een heel belangrijk wapen om klanten te winnen.

Lees hier hoe je e-mails schrijft die conversies genereren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *