Google herschrijft de regels van e-mail marketing

emailmarketingMet de nieuwe indeling van de Gmail-inbox, heeft Google het landschap van de e-mail marketing grondig hertekent, zo blijkt uit de eerste resultaten. Je Gmail-inbox is sinds een tijdje onderverdeeld in drie vakjes: primair, sociaal en reclame. In reclame krijg je ongevraagd reclameberichten binnen, wat een extra inkomstenbron voor Google betekent. Maar wat is hiervan de impact op e-mail marketing en hoe moet je er als marketeer op reageren?

Reclame-tab: Google speelt hoog spel

Google begeeft zich op glad ijs door mensen door e-mail advertising te introduceren. De e-mails met advertenties worden door vele mensen als spam beschouwd en bovendien is het niet eenvoudig om erop uit te schrijven. Het is dansen op een slappe koord voor Google, maar uiteraard zit er een reden achter dit initiatief. Door de toenemende mogelijkheden van online advertising (budgetten verschuiven onder ander naar social advertising), verliest Google inkomsten uit search en wil het bedrijf een graantje meepikken op het gebied van e-mail marketing.

E-mail marketeers betreden onbekend terrein

Innovatie is een van de sleutelwoorden voor Google en met deze methodologie geeft het bedrijf een nieuwe dimensie aan e-mail marketing. E-mail marketeers worden gmail reclame tabgeconfronteerd met onbekend terrein en zullen een manier moeten vinden om hiermee om te gaan. Hoe kunnen ze dat doen?

  • Sommige bedrijven vragen hun klanten om hun e-mail van de reclame- naar de primaire tab te verplaatsen. Maar dat blijkt geen goed idee. Het heeft niet noodzakelijkerwijs een impact op je inkomsten. Beter is om naar de click-through rate en de conversies te kijken en op basis daarvan eventueel bij te sturen.
  • Focus niet te veel op opening rates, maar verschuif je aandacht naar clicks en aankopen sinds de introductie van de reclame-tab.

Wat doet de concurrentie?

De vraag is nu hoe de concurrentie zal reageren. Het is haast uitgesloten dat Microsoft (met Outlook.com), Yahoo en zelfs Facebook (met de @facebook.com) bij de pakken blijven zitten. Er zullen ongetwijfeld nieuwe initiatieven volgen waardoor het steekspel tussen de grote 4 aan de gang blijft. De moeite waard om te blijven volgen!

Executive Summary

Met de nieuwe indeling van de Gmail inbox staat e-mail marketing voor een nieuwe realiteit.
Hoe moet je hier als online marketeer op reageren?

Leave A Comment

  1. larwkkzto zitwb kqgimlx jtkv wbnvkmozmwqbqsg




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *