E-mail marketing: de (on)zin van gepersonaliseerde afzenders

e-mail marketing

Almaar meer bedrijven sturen hun (potentiële) klanten mails met onbestaande personen – meestal meisjesnamen – als afzender. ‘Sophie’ van Zalando, bijvoorbeeld, of ‘Anki’ van Ikea. Waarom pakken bedrijven hun e-mailmarketing op deze manier aan? En hoe komt dat over bij de geadresseerden?

‘Human-to-human’ e-mail marketing

De ‘persoonlijk ondertekende’ berichten die consumenten tegenwoordig bijna dagelijks in hun mailbox terugvinden, maken deel uit van een nieuwe wind die door marketingland waait: de ‘human-to-human’-aanpak. Veel marketeers zijn er tegenwoordig van overtuigd dat een persoonlijke benadering de beste manier is om klanten te winnen en te binden, en ondertekenen daarom hun commerciële mailings met namen van fictieve medewerkers.

De consument is niet van gisteren

Hoewel een persoonlijke aanpak onlosmakelijk deel uitmaakt van een goede online marketingstrategie, slaan ‘Sophie’ en ‘Anki’ de bal toch mis met hun mails. Want wat blijkt? Naar ‘Sophie’ en ‘Anki’ kun je niet terugmailen. En hen bellen om meer informatie, kun je evenmin. Van een persoonlijke aanpak is met andere woorden helemaal geen sprake. Zodra ontvangers dat doorkrijgen – en dat doet de meerderheid sowieso – haken ze af. Sommigen voelen zich zelfs ronduit in de maling genomen.

De gepersonaliseerde afzender 2.0

Hoe je je e-mailmarketing dan wel op een doeltreffende manier ‘human-to-human’ aanpakt? Door écht bestaande medewerkers in te zetten, natuurlijk! Bij ‘Air New Zealand’ hebben ze duidelijk door hoe het moet: mensen die bij deze luchtvaarmaatschappij een vlucht geboekt hebben, krijgen enkele dagen voor vertrek een e-mail van een stewardess, mét foto. En niet zomaar een stewardess, maar de stewardess die mee op hun vlucht zal zitten. Onderwerp van de mail: ‘2 Days left until I see you!’  Persoonlijker kan het niet!

Executive Summary

Hoewel een persoonlijke aanpak onlosmakelijk deel uitmaakt van een goede online marketingstrategie, slaan ‘Sophie’ en ‘Anki’ de bal toch mis met hun mails. Want alleen door écht bestaande medewerkers in te zetten, pak je je e-mail marketing op een doeltreffende manier ‘human-to-human’ aan.

2 Comments

  1. Olivier

    2 months ago

    bij mij werken dergelijke ‘persoonlijke’ mails volledig averechts, ik krijg namelijk een mail binnen van een afzender die ik niet ken (zelfs als is het een bestaande persoon, voor mij is die onbekend) en associeer de mail onmiddellijk met spam

  2. Winnie Van Leekwijk

    2 months ago

    Dag Olivier,

    Bedankt voor je reactie! Je hebt zeker geen ongelijk. Zelfs wanneer de afzender een bestaand persoon is, hebben de meeste mensen wel door dat dit soort mailings reclame zijn. Toch is het zo dat er op mailings met een persoonsnaam als afzender vaker wordt doorgeklikt dan mailings die ‘no-reply@…’ of ‘Bedrijf X’ als afzender hebben. Waar veel bedrijven echter niet bij stilstaan, is dat de mensen die doorklikken (en dus – al dan niet bewust – op de reclame willen ingaan), graag het gevoel hebben dat ze met hun vragen wel degelijk bij de afzender van de mailing terecht kunnen. Potentiële klanten die een vraag willen stellen en vervolgens op een ‘no-reply’ botsen, zijn sterk geneigd om van hun aankoop af te zien.

    Mvg,

    Winnie




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *