13.11.2013 - Strategy

Denk aan segmentatie bij het opstellen van je e-mail marketingstrategie

Er is al heel wat geschreven over hoe je e-mail marketing nu het beste aanpakt. Uiteraard is de inhoud, het design en het tijdstip van je e-mails zeer belangrijk. Maar ook met segmentatie van je e-mails kan je veel bereiken. Segmentatie zorgt er immers voor dat je je (potentiële) klanten op een persoonlijke manier kan aanspreken.

Segmentatie van e-mails: een onontbeerlijke marketingstrategie

Segmentatie staat voor de juiste e-mail met de juiste inhoud op het juiste moment naar de juiste persoon sturen. Lijkt ingewikkeld? Dat is het helemaal niet. Wie even logisch nadenkt, beseft al snel dat een 15-jarige mannelijke scholier niet op dezelfde manier aangesproken wil worden dan een dame op leeftijd die houdt van breien en Bingo. Toch is dat exact wat we doen als we eenzelfde e-mail sturen naar heel onze e-maillijst. Overtuigd van het belang van segmentatie? Met deze praktische tips zetten we je alvast goed op weg.

Begin klein

Als je nog helemaal geen segmentatie toepast in je e-mail marketingstrategie, begin dan met je e-maillijst in twee te splitsen. Kies het meest belangrijke kenmerk dat je klanten onderscheidt en deel op basis daarvan je lijst op. Een kledingwinkel kan bijvoorbeeld verschillende e-mailcampagnes richten op mannen en op vrouwen. Zulke informatie kan je eenvoudig vragen wanneer mensen intekenen op je nieuwsbrief. Hetzelfde geldt voor andere nuttige segmentatie-informatie zoals woonplaats, leeftijd, aantal bezoeken of aankopen op de website, of de voorgaande e-mails geopend werden enzovoort.

Zet je doel centraal

Het belangrijkste is dat je e-mailcampagnes hun doel bereiken. Begin dus met het doel vast te stellen en bepaal vervolgens op wie je de campagne moet richten om het doel te bereiken. Wil je als webwinkel graag meer reviews bij je producten? Dan kan je iedereen die recent iets kocht een e-mail sturen met de vraag om een beoordeling te schrijven voor dat specifieke product dat ze kochten. Maar let op: vraag iemand die een blauwe damesblazer van merk X kocht niet om blazers in het algemeen te beoordelen. Met andere woorden: wees specifiek in je segmentatie!

Personaliseer je e-mails

Hoe meer informatie je kan verkrijgen over je klanten, hoe beter segmentatie zal werken. Moedig je klanten aan om informatie vrij te geven, eventueel in de vorm van een wedstrijd. Zo kan je e-mails meer personaliseren. Een voorbeeld is een website die allerlei producten voor huisdieren verkoopt. Als je weet welke mensen een kat en welke mensen een hond hebben, kan je je e-mails veel beter richten. Als je bovendien weet of het om een kleine of een grote hond gaat, haal je zeker het maximum uit de segmentatie van je e-mails!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans