Vers van de pers! 1e hulp bij web shops – Webwinkel Vakdagen

web shop-online shop Jeroen van der Geest (oprichter WebArchitects) heeft zijn ervaring die hij in de afgelopen 10 jaren heeft opgedaan in verband met web shops verwerkt tot een boek ‘Eerste hulp bij web shops‘. Hiervoor heeft hij een eerder leuke term bedacht, namelijk ‘mind dump’. In het boek bespreekt hij verschillende onderdelen waar hij nooit heel diep op ingaat. Dit heeft hij opzettelijk gedaan omdat het boek namelijk een handleiding voor beginners is.

Jeroen start zijn presentatie met het statement dat zoekmachines van essentieel belang zijn voor web shops.  Ondernemers zijn hier ook van op de hoogte maar ze weten niet altijd even goed wat een zoekmachine nou net voor hun web shop kan betekenen. Ze weten niet goed wat een zoekmachine is. En laat nou net daar het meeste potentieel liggen voor de web shops.

Jeroen gaat verder met zijn betoog door ons enkele indrukwekkende statistieken voor te leggen. Zo wordt er in Nederland jaarlijks voor € 8 miljard online verkocht. Maar, zo zegt Jeroen, zal dat de komende jaren toenemen tot maar liefst € 15 à € 16 miljard. Ter vergelijking: op Black Monday (3 weken voor Kerstmis) in de UK wordt er op één dag voor € 1 miljard verkocht. Op jaarbasis bedraagt de online verkoop in de UK nu al € 15 miljard maar binnen enkele jaren zou dat makkelijk kunnen oplopen tot zo’n € 60 miljard.

Een sterk marketingplan

Na enkele indrukwekkende cijfers onderstreept Jeroen het belang van een strategisch marketingplan voor je web shop. Een strategisch marketingplan is van essentieel belang om te weten waar je gaat starten en waar je met je web shop of bedrijf naar toe wilt. Zo moet je eerst je product of producten ter beschouwing nemen. Is het een homogeen of heterogeen product? Hoe ga je je producten promoten? Wat is het USP van je product(en)? Enzovoort. Vervolgens moet je ook de markt en de concurrentie in overweging nemen. Een vraag die je jezelf kan en moet stellen is hoe je jouw web shop en producten gaat onderscheiden van de concurrentie. En ten slotte is ook het kanaal of de kanalen waarlangs je gaat werken belangrijk. Welke promotiekanalen gebruik je? Social media, zoekmachine marketing, offline kanalen, … ? Vooraleer je succesvol je web shop kan opzetten is het dus belangrijk de voorgaande onderdelen op punt te hebben en geformuleerd in een strategisch marketing plan.

Van zodra je plan opgesteld is, kan je een sterke domeinnaam gaan bedenken. Bij voorkeur gebruik je shop of web shop in je URL want dat zijn de (zoek)woorden die het meest gezocht worden. Daarnaast is een domeinnaam best zo kort mogelijk. Lange domeinnamen zijn namelijk moeilijk onthoudbaar en moeilijk te spellen of te typen. Ook voor advertenties is een korte URL handiger dan een lange URL. Tracht maar eens een banner of een Google advertentie te maken waarin je de URL ‘www.wijzijndebesteendegoedkoopstewebshopinbelgieenomstreken.be’ in moet steken. Onmogelijk.

Bovendien zorgt een korte URL ook voor een verbeterde leesbaarheid door zoekmachines. Een goede URL kan je dus enorm veel waarde bezorgen. Hoe je URL er uiteindelijk zal uitzien, hangt er van af of je al een website hebt of niet. In onderstaand voorbeeld gaan we er van uit dat je al een standaard website hebt en daarnaast ook een web shop met een eigen URL wenst:

  • Standaard website: www.queromedia.be
  • Web shop:www.shop.queromedia.be
  • Mobiele website: www.m.queromedia.be
  • E-mail adres: info@queromedia.be

Zoals je ziet moet je er niet te veel doekjes om winden. Duidelijk, leesbaar en liefst zo kort mogelijk.

Een webshop moet drempelvrij zijn

Een web shop die drempelvrij is, betekent dat de web shop toegankelijk is voor alles en iedereen. Zowel mensen als zoekmachines moeten alles goed kunnen lezen en begrijpen. Zo kan je voor slechtzienden bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden om de tekst op de site te vergroten en kan je voor zoekmachines een zeer duidelijke code opstellen zodat ze de web crawlers alles op de juiste manier lezen.

Een web shop die drempelvrij is, betekent dat:

  • De web shop toegankelijk moet zijn met alle mogelijke apparaten (pc, lap top, smartphone, tablets, …) en ook goed leesbaar is op die apparaten
  • De web shop voor iedereen toegankelijk en ‘leesbaar’ moet zijn, dus ook voor slechtzienden of blinden die software gebruiken om tekst in spraak om te zetten
  • De web shop leesbaar en duidelijk moet zijn voor zoekmachines wat betekent dat er een duidelijke en goede code gebruikt moet gebruikt worden
  • De web shop moet voldoen aan de WCA 1.0 richtlijnen voor toegankelijkheid

Het waarmerk Drempelvrij is jammer genoeg alleen beschikbaar voor Nederlandse organisaties, maar als web shop ga je toch best uit van de richtlijnen die je op de website terug vindt. Bekijk het normdocument en ga na of jouw web shop voldoet aan de richtlijnen. Des te meer richtlijnen die je op je web shop toepast, des te toegankelijker deze zal zijn.

Enkele pointers en nuttig advies

Ten slotte geeft Jeroen nog enkele pointers en wat advies mee voor beginnende of aspirerende web shop eigenaars. Wanneer je een mobiele versie wilt online zetten, kies je volgens Jeroen best voor een html-based web shop met liefst zo weinig mogelijk functionaliteiten. Een beetje zoals de sites van 10 jaar geleden dus. Dit omdat niet alle mobiele toestellen in staat zijn web functionaliteiten te lezen en weer te geven. Denk maar aan Flash.

Daarnaast is uiteraard ook de software die je wilt gebruiken belangrijk. Er zijn enorm veel aanbieders op de markt en het is aan jou om die aanbieder te kiezen die het best aansluit bij jouw behoeften en eisen. Hierbij moet je rekening houden met het aantal producten dat je aanbiedt. Magento bijvoorbeeld heeft ‘maar’ een database met een maximum van zo’n duizendtal producten terwijl AGT er zo’n 750.000 kan opnemen in z’n database.

Daarnaast is ook een geïntegreerde marketingaanpak van groot belang, en dan zeker anno 2011. Social media, viral ads, e-marketing en augmented reality zijn allemaal onderdelen die je kernactiviteit, het online verkopen van producten, kan versterken. Simpel gezegd betekent dit dat je bijvoorbeeld een like button en share button op je website plaatst. Zo geniet je trouwens ook mee van de waarde van social links. Des te meer mensen van op hun sociaal profiel naar jouw site linken, des te beter jouw site gewaardeerd zal worden door de zoekmachines.

Op vlak van social media heb je enorm veel keuze. Facebook, Twitter, Digg, Hyves, Netlog, LinkedIn, … Volgens Jeroen maak je best geen keuze en gebruik je ze gewoon allemaal. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om naar minder gekende platformen te kijken. Zo heeft het Chinese QQ netwerk volgens Jeroen meer dan 1 miljard gebruikers, wat dus bijna het dubbele van Facebook is. Voor internationale ondernemers betekent dit dus eigenlijk ook een verdubbeling qua potentieel en bereik.

Nog enkele facts en figures:

  • Vrouwen zijn actiever op social media. Dit betekent dus meer kans op feedback en reacties van vrouwen en dus ook meer potentieel bij vrouwen dan bij mannen
  • Sociale en community sites zorgen er voor dat 12% van de e-shoppers kochten dan ze gepland hadden
  • 87% van de internet gebruikers zocht in 2009 naar informatie op internet vooraleer ze iets aankochten. Tracht mensen daar dus te ‘onderscheppen’ door ze de beste informatie te bieden die afgesteld is op de gebruikte zoekwoorden. Bied je ook nog eens de beste prijs of voorwaarde(n), maak je veel kans op een sale
  • QR code is opmars en bezit heel wat potentieel. Denk maar aan augmented reality (games) en mobiel betalen
  • Mensen zijn voorspelbaar en je kan dus zelf een beetje gaan voorspellen hoe ze zoeken. Indien je erin slaagt goed te voorspellen wat of waarop gezocht zal worden, kan je dit in je boodschap en content verwerken

Een zeer boeiende presentatie die, aangezien het gericht was op beginners, enkele punten aanhaalde waarvan we al op de hoogte waren zoals het belang van een geïntegreerde marketingaanpak. Maar Jeroen heeft ons ook kunnen verbazen met enkele interessante cijfers en inzichten zoals de mogelijke waarde van QR codes en augmented reality voor een website en web shop. We moeten het toegeven, web shops is booming business!

Noot: Ron Beenen haalde aan dat de Webrichtlijnen en het bijbehorende Waarmerk drempelvrij.nl ook voor buitenlandse bedrijven beschikbaar is. De Stichting Accessibility voert voor diverse internationale bedrijven drempelvrij-onderzoeken uit.

2 Comments

  1. Ron Beenen

    10 months ago

    Eén aanvulling:
    De Webrichtlijnen en het bijbehorende Waarmerk drempelvrij.nl is ook voor buitenlandse bedrijven beschikbaar. Stichting Accessibility voert voor diverse internationale bedrijven drempelvrij-onderzoeken uit. Het voordeel van het Nederlandse drempelvrij schema is dat het 1:1 de internationale standaard voor toegankelijkheid (WCAG) volgt en daarmee ook internationaal een goede benchmark is.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *