Waarom visuele content absoluut onmisbaar is voor e-commerce

qm-visuele-content

Visuele content wordt steeds belangrijker in de digitale wereld. Surfers op het web zijn gewend aan hapklare brokjes informatie en hebben een steeds kortere attention span. Daarnaast surfen steeds meer mensen via mobiel. Dat kleine scherm nodigt evenmin uit tot het lezen van lange teksten. Deze twee belangrijke veranderingen zorgen ervoor dat we als marketeers steeds meer moeten zeggen met beelden. Ook om je e-commerce shop te promoten zijn goede visuals onmisbaar. Dankzij de volgende tips breng je deze goede raad meteen in de praktijk.

Optimaliseer voor mobiel

“21% van alle e-commerce inkomsten wordt gegenereerd via mobiel”

Dat mensen steeds meer via smartphones en tablets rondsurfen op internet is al langer bekend. De laatste tijd worden er ook meer en meer effectieve aankopen gedaan via mobiele apparaten. In de Verenigde Staten werd in 2013 maar liefst 21% van alle e-commerce inkomsten gegenereerd via mobiel. Je webshop optimaliseren voor deze gebruikers is dus een must. Dat doe je door een responsive design waarmee je de content groot op het scherm kan tonen. Maak het je bezoekers gemakkelijk door hen te laten scrollen en scannen door visuele content.

Visuele landingspagina’s: leuke tips

Je e-commerce shop promoten doe je waarschijnlijk via een blog en geoptimaliseerde landingspagina’s. Ook deze kan je heel wat visueler maken door aantrekkelijke foto’s toe te voegen. Wil je bijvoorbeeld een aantal merken opsommen die je aanbiedt in je webwinkel? Maak dan geen saaie lijst van bullet points maar kies voor verschillende leuke foto’s met een voorbeeldproduct en de merknaam erop. Natuurlijk zijn deze aanklikbaar. Veel leuker én visueler!

Meer online verkoop dankzij video’s

Dat video’s online erg populair zijn is al lang geweten. Daarom is videomarketing altijd een goed idee. Zo is het mogelijk om links aan je video toe te voegen in een soort van notitie. Laat deze bijvoorbeeld verschijnen wanneer de persoon in de video het product gebruikt, en stuur zo de kijkers met één klik naar de juiste pagina van je e-commerce shop waar ze meteen het product kunnen aanschaffen.

Zet sociale media in voor je e-commerce shop

“User generated visuele content: niet professioneel, wel authentiek en herkenbaar”

Hetzelfde advies geldt voor sociale media. Voeg als je foto’s of video’s post steeds links toe naar de juiste producten. Verkoop je kleding en post je foto’s van modellen die je kleding dragen? Plaats dan een link naar het specifieke product in je webshop eronder zodat mensen zich de spullen die ze mooi vinden meteen kunnen aanschaffen.

User generated visuele content voor je webshop

Wil je graag veel beelden en andere visuele content gebruiken maar heb je niet veel inspiratie of geen budget voor professionele foto’s? Denk dan eens aan user generated content: heel leuk om te verzamelen via sociale media en bovendien geven ze je user-experience een boost. Deze beelden – bijvoorbeeld van klanten die poseren met kleding die ze bij jou kochten – kan je perfect gebruiken op sociale media maar evengoed op je website. De beelden zijn authentiek en herkenbaar.

Executive Summary

Elke e-commerce shop heeft baat bij goede visuele content die helpt om meer producten te verkopen. Zo kan je bijvoorbeeld je landingspagina’s aantrekkelijker maken, of in foto’s en video’s op sociale media linken naar de juiste producten in je webshop. We geven je alvast heel wat praktische tips.

1 Comment

  1. Marja

    4 months ago

    Interessant artikel. Visuals en directe links zijn belangrijk, daar ben ik het mee eens. Kun je eigenlijk zomaar gebruik maken van de afbeeldingen die klanten plaatsen op je website? Dat lijkt mij een gevoelig punt voor de privacy.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *