Waarom een goed online marketing plan ook voor lokale retailers essentieel is

lokale-retail

Het is algemeen geweten dat mensen hun smartphone continu gebruiken, dus ook tijdens het winkelen. Hoe speel je als winkelier optimaal in op deze opkomende trend? Je concurreert niet enkel meer tegen de lokale winkels in je regio, maar ook tegen tal van online shops. In dit artikel kom je te weten hoe je je als lokale retailer tegen online shops wapent.

Smartphones zijn naast een bedreiging ook een opportuniteit

Deze trend vormt echter niet enkel een bedreiging, maar creëert ook nieuwe online opportuniteiten. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je zelfs als kleinere lokale retailer een degelijke online marketingstrategie moet uitdenken. Het belang van online aanwezigheid wordt vaak onderschat, terwijl de kracht van online concurrentie dikwijls wordt overschat.

Connecteer online met je klanten

Klanten gaan zelden meteen over tot een directe aankoop van hun product. Ze willen eerst meer informatie verzamelen over producten, deze zorgvuldig vergelijken om zo uiteindelijk een keuze te maken. Ze zoeken informatie zowel online als in winkels zelf. Het is dus van groot belang een degelijke website met waardevolle informatie te voorzien over onder andere de beschikbaarheid van de producten en hun prijzen én de openingsuren van de winkel. Mensen kopen producten nog altijd in de dichtstbijzijnde winkel in plaats van op een e-commerce site.

Mensen kopen producten nog altijd in de dichtstbijzijnde winkel in plaats van op een e-commerce site.

Click to tweet!

Ook in winkels zelf spelen smartphones een grote rol

Een positieve winkelervaring voor je klanten is ook van groot belang. Deze positieve ervaring kan je enerzijds in de winkel zelf voorzien door een klantgerichte service. Anderzijds kan je dezelfde ervaring ook creëren door zorgvuldig in te spelen op het frequente gebruik van smartphones in je winkel zelf. Wanneer klanten in je winkel online naar extra informatie over de producten zoeken, gaat namelijk bijna de helft in eerste instantie naar de website van de winkel voor bijkomende informatie. Zorg voor waardevolle online informatie, zodat je klanten altijd een antwoord vinden op hun vraag. Zo bezorg je je klanten een positieve winkelervaring, en dat heeft een positieve impact op de band met je klanten.

Benut je online potentieel

Je website moet dus een communicatieve tool zijn om klanten te binden, en niet louter een tool om informatie te delen. Gebruik online tools om hen te connecteren, informatie te delen en ze uiteindelijk naar je winkel te lokken. Stel nauwkeurig lokale zoekinstellingen in, waardoor de juiste informatie wordt weergegeven bij lokale zoekopdrachten.

Executive Summary

Consumenten maken steeds meer gebruik van hun smartphone tijdens het winkelen. Vormt dit een bedreiging of een opportuniteit voor kleinere lokale handelaars? En hoe kunnen ze het best reageren op deze opkomende trend? Lees hier alles over lokale handelaars en het belang van hun online aanwezigheid!

2 Comments

  1. Stephan Moons

    4 months ago

    Online reviews zijn de Test Aankoop van de 21ste eeuw. Sommige online shops distilleren top 10 lijsten uit deze reviews. Klanten hechten hoe langer hoe meer belang aan referenties van peers vooraleer iets aan te kopen. Ik ben geen uitzondering. 1 online shop die daar in uitblinkt, is Coolblue. Reviews schrijven is daar geëvolueerd tot een kunstvorm die door de retailer ook wordt beloond. Gevolg: kwalitatieve feedback over hun producten.

  2. Isabelle De Vil

    4 months ago

    Hallo Stephan,

    Inderdaad, online reviews spelen een significante rol in de aankoopbeslissing van de consument. Consumenten zoeken alvorens een product effectief te kopen een heleboel informatie op over de producten. Deze informatie kan technisch gericht zijn, maar ook zeker reviews worden hier opgezocht! Ervaringen en meningen van andere gebruikers geven namelijk veel informatie over de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van het product. Veel online shops bevatten kwalitatieve reviews en deze worden ook gretig gebruikt door potentiële consumenten. Pas op, dit wil niet zeggen dat de producten ook effectief in deze online shop aangekocht worden. De informatie kan bijvoorbeeld online opgezocht worden, om vervolgens in een fysieke winkel het product aan te schaffen.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *