26.06.2014 - Content

7 doeltreffende tips om je webshop te optimaliseren en je omzet te verhogen

Ben je de trotse eigenaar van een prachtige webshop? Dan vraag jij je waarschijnlijk, net als vele andere webshop-eigenaars, af hoe je de webshop kan verbeteren om je omzet te verhogen. Wij maakten een lijstje met 7 doeltreffende tips die je moeten helpen om je webshop te optimaliseren en de omzet naar ongekende hoogtes te brengen.

Licentie : adrianhancu

 Analyse van je webshop

Voor je begint met het verbeteren van je webshop, moet je weten op welke vlakken je de weshop kan verbeteren. Dit kan je doen door je webshop te analyseren. De perfecte tool om het succes van jouw webshop te meten is Google Analytics. Belangrijke zaken om te meten en te weten zijn de vindbaarheid van je webshop, de laadsnelheid van je webshop, de gebruiksvriendelijkheid en het design. Inderdaad, ook het design van je website speelt een grote rol, we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: “get responsive or stay home”. Zorg er dus voor dat je webshop een responsive design heeft en zich aanpast aan het formaat van het apparaat.

 

Content verbeteren

Richt de inhoud van jouw website op hetgeen potentiële klanten zoeken

Wanneer een consument jouw webshop bezoekt, krijgt hij onmiddellijk een heleboel informatie te verwerken. Met al deze informatie vormt een bezoeker zich een eerste indruk van jouw webshop! Als je geen goede eerste indruk nalaat op de consument, verlaat hij waarschijnlijk je webshop om er nooit meer naar terug te keren. Het is énorm belangrijk dat een bezoeker meteen ziet waar hij aan toe is. Analyseer daarom je doelgroep (wat zoeken ze?) en richt de inhoud van jouw website op hetgene potentiële klanten zoeken.

 

SEO-optimalisatie

Consumenten die een webshop bezoeken via een zoekmachine zoals Google blijven vaak langer in de webshop, ze bezoeken meer pagina’s en converteren beter. Dat maakt zoekmachinemarketing en SEO-optimalisatie uitermate belangrijk. Als je webshop geoptimaliseerd is voor meerdere zoekwoorden (bij voorkeur long tail keywords) kan je bovendien nog meer resultaat uit SEO halen, dan wanneer je louter één keyword benadrukt. Onderschat de kracht van SEO met andere woorden niet!

 

Google AdWords inzetten om je omzet te verhogen

Een evidentie naast SEO is natuurlijk SEA. Dankzij zoekmachine-advertising kan je heel wat potentiële klanten (met interesse in jouw product) bereiken. Bovendien zijn de resultaten van je Google AdWords advertenties meetbaar. Je kan perfect nagaan hoeveel conversies je bereikt hebt dankzij welke advertentie. Op die manier kan je nagaan wat het beste werkt voor jouw klanten en je advertenties aan de hand hier van optimaliseren om nog meer potentiële klanten te bereiken.

 

Je producten promoten met Product Listing Ads

Zet Product Listing Ads in op Google Shopping om je producten te promoten

Naast Google AdWords kan je nu ook Product Listing Ads inzetten op Google Shopping om je producten te promoten en een betere gebruikservaring te creëren. De PLA’s beschikken over rijke productinformatie zoals een afbeelding, de prijs, merknaam. Google toont, aan de hand van jouw Google Merchant Center Account, automatisch relevante producten uit jouw webshop bij een zoekopdracht.

 

Remarketing herinnert klanten aan jouw webshop

Een potentiële klant bezocht jouw webshop, maar kocht helaas niets. Dit wil vaak zeggen dat deze gebruiker verschillende producten en prijzen aan het vergelijken is. Dankzij remarketing kan je deze potentiële klant herinneren aan jouw webshop en zelfs de producten waarin zij interesse toonden. Daarnaast kan je met remarketing ook bestaande klanten opnieuw targetten en opnieuw naar je webshop lokken. Een succesvolle remarketing-campagne kan dus eveneens de omzet van jouw webshop verhogen.

 

Nieuwe klanten aantrekken via Social Media

Dankzij een sterke sociale aanwezigheid verhoog je de merkentrouw en de verkoop van jouw webshop. Houd je klanten op de hoogte met frequente updates over jouw merk, producten, promoties en inspirerende content. Op deze manier betrek je je klanten op een leuke manier bij je webshop. Daarnaast kan je ook een sociale beoordeling toevoegen over de producten om de loyaliteit en conversies te verhogen.

Maar dat is niet alles! Zoals het bekende gezegde “fish where the fish are”, is het belangrijk om je klanten te zoeken waar ze aan het zwemmen zijn. Tegenwoordig vind je ongeveer elke consument op Facebook en Twitter, dat is dus the place to be! Zorg dus dat je met je webshop ook aanwezig bent op de verschillende sociale media, het zijn krachtige online marketing tools die je webshop een boost zullen geven.

Ontdek meer tips om je webshop te laten scoren.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans